Екологічна модернізація теплової генерації

Екологічна модернізація теплової генерації

Екологічна модернізація теплової генерації

А знаєте ви про екологічні вимоги, зокрема, про викиди забруднюючих речовин в атмосферу від ТЕС і ТЕЦ України, які прописані в Директивах 2001/80/ЄС та 2010/75/ЄС та можливі наслідки в разі відсутності реакції відповідних інституцій?

ГО «Всеукраїнська Енергетична асамблея» проаналізувала умови договору про створення європейського Енергетичного співтовариства і Угоди про асоціацію з ЄС Україна щодо скорочення викиду пилу, оксидів сірки та азоту і інформує Вас:

1) З 2018 до 2026 року Україна взяла на себе відповідальність скоротити викиди:

  • пилу в 20 разів;
  • оксидів сірки в 12 разів;
  • оксидів азоту в 5 разів.

2) З 2027 до 2033 року:

  • пилу в 50 разів;
  • оксидів в 25 разів;
  • оксидів азоту в 5 разів.

Щоб виконати ці зобов’язання, генеруючим компаніям необхідно встановити потужне пилогазоочисне обладнання та побудувати нові енергоблоки замість тих, які відпрацюють свій ресурс.

14.10.16 в м. Сараєво, Секретаріат Енергетичного співтовариства ухвалив Національний план зниження викидів України на зустрічі високого рівня. Він передбачає, як і де ми будемо скорочувати викиди.

Слід зазначити, що Україні було продовжено термін для виконання вимог щодо скорочення викиду пилу, оксидів сірки та азоту: нам продовжили час «Ч» з 2028 до 2034 року.

ЦІНА ПИТАННЯ: понад 23 млрд. євро протягом 16 років (20 млрд.євро – нове будівництво, 3 млрд.євро – оснащення пилогазоочистками).

ДОДАТКОВО НЕВИРІШЕНИМИ ЗАЛИШАЮТЬСЯ ПИТАННЯ:

• розміщення або утилізації відходів сірко і азотоочисток;
• відсутності вільних площ для розміщення нового великогабаритного пилоочисного обладнання на території ТЕС і ТЕЦ, які будувалися в 50-60 роки і не передбачали таких об’єктів;
• відсутності досвіду проектування новітніх очисних установок в комерційному масштабі;
• технічного стану основного та допоміжного обладнання, який відпрацював свій парковий ресурс;
• зростання собівартості виробництва електроенергії та збереження конкурентоспроможності теплової генерації в умовах лібералізованого ринку електроенергії.

ХТО ЗА ЦЕ ЗАПЛАТИТЬ?

Ринок знає єдиний законодавчо гарантований механізм фінансування екологічних проектів для теплових електростанцій, а саме: інвестиційна складова до тарифу на електроенергію.

Цей механізм було скасовано в 2014 році. Тому відповіді на дане питання не знає ніхто: ні держава, яка підписалася в 2011 році під зобов’язаннями ЄС, ні Міненерговугілля, відповідальне за виконання даних вимог.

Однак, знову залишається невирішеним питання механізмів фінансування екологічних зобов’язань перед європейським енергетичним співтовариством.

ДЛЯ ІНФОРМАЦІЇ

ПИТАННЯ: Які суми вже виплачують ТЕС та ТЕЦ України до державного бюджету з 2011 року в якості екологічного податку за викиди шкідливих речовин?

ВІДПОВІДЬ: До 2 млрд. грн щорічно або понад 10 млрд грн за останні 5 років.

ВИСНОВОК: На ці гроші вже можна було б замінити електрофільтри на всіх українських енергоблоках ТЕС і ТЕЦ та побудувати до десяти сіркоочисток.
Тобто, небо України могло би бути чистішим завдяки системному підходу та політичній волі можновладців і їх бажанню змінити стратегію базової галузі економіки України, що в свою чергу гарантує нам інтеграцію в європейське енергетичне співтовариство.