Набуття чинності ЗУ №2098 ще більше поглибить енергетичну кризу

Набуття чинності ЗУ №2098 ще більше поглибить енергетичну кризу

Набуття чинності ЗУ №2098 ще більше поглибить енергетичну кризу

1 вересня 2020 року Верховна Рада України прийняла Закон України №2098 «Про внесення змін до Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного житлового будинку».

Закон, який всупереч усталених та закріплених Законом про «Ринок електроенергії» норм про ліквідацію перехресного субсидіювання населення, навпаки збільшує його обсяг новим переліком непобутових споживачів, яким електроенергія буде відпускатися за цінами для населення.

Закон, який первісно був поданий для врегулювання проблем з функціонуванням багатоквартирних будинків, від першого читання до остаточного прийняття Верховною Радою непомірно розрісся до рівня нової загрози на шляху реформування ринку електроенергії.

Тепер вже електрична енергія для релігійних організації, власників квартир багатоквартирного будинку для індивідуальних котелень, ліфтів, насосів, гаражних, дачних та садових кооперативів на освітлення території та технічні потреби, юридичних осіб, які забезпечують компактне поселення переміщених осіб, також має відпускатися за ціною для населення.  

Цим Законом державні інституції замість того, щоб забезпечити вирішення існуючих нагальних проблем за рахунок державного і місцевого бюджетного фінансування в прозорий і зрозумілий спосіб, в черговий раз намагаються використати ринок електроенергії «в темну» і тим самим руйнують його.  

Всеукраїнська Енергетична Асамблея, вважає, що згаданий проєкт закону, в разі набуття чинності, негативно впливатиме на ринок електричної енергії та його учасників. Крім того, прийняття цього Закону відбувається з порушенням вимог законодавства, створює невизначеність у регулюванні правовідносин та породжує колізію у застосуванні норм Закону України «Про ринок електричної енергії».

Так, прийнятий Закон передбачає покладення на постачальників електроенергії обов’язку продавати електричну енергію за пільговими цінами низці нових категорій споживачів: релігійним організаціям, власникам квартир багатоквартирного будинку, гаражним, дачним та садовим кооперативам на освітлення території та інші технічні цілі.

Разом з цим, сьогодні саме зазначені нові категорії споживають від 5% до 20% всього обсягу електроенергії, що продається за цінами для населення. За оцінками, обсяг споживання таких категорій складає близько 4,5 млрд кВт·год на рік. Відтак збитки постачальників електроенергії від цієї норми будуть становити близько 6,5 млрд грн на рік, що поставить під загрозу стабільність постачання електричної енергії побутовим споживачам, призведе до неможливості розплачуватися з оператором системи передачі, операторами систем розподілу, Гарантованим покупцем тощо.

Протягом тривалого часу ціна на електроенергію в Україні як для промисловості, так і для населення є однією з найнижчих в Європі. При цьому ціна для населення на сьогодні субсидується Енергоатомом, Укргідроенерго через ПСО, та іншими учасниками через встановлені тарифні обмеження. Водночас, енергетична галузь систематично недоотримує належні їй кошти. В результаті значного недофінансування це не дозволяє підтримувати галузь у належному стані, що створює ризики безпечного функціонування виробників електричної енергії.

Зараз вітчизняний енергетичний комплекс переживає наймасштабнішу кризу з часів незалежності України. Спотворення основних принципів ринку електричної енергії, зокрема, субсидування населення за рахунок промисловості, вже призвели до накопичення боргів виробників електроенергії, які сягнули більше 25 млрд грн. Значна частина боргу належить державним енергетичним компаніям НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго». Для покриття цих боргів потрібно знайти джерело фінансування.

У цьому зв’язку збільшення суми заборгованостей на ринку електричної енергії, до якого призведе набрання чинності згаданого Закону, може закінчитись катастрофою для енергетичної галузі. Адже збільшення затрат промисловості та державних компаній на покриття тарифу населення в умовах енергетичної кризи призведе до нестабільності електропостачання населенню, а відтак – суттєвого зниження рівня енергетичної безпеки країни.

Таким чином, набуття чинності цим Законом здатне поглибити енергетичну кризу та збільшити заборгованість на ринку електроенергії, тому його потрібно ветувати та суттєво доопрацювати.