Механізм дотаційних сертифікатів в електроенергетиці – основні положення

Огляд енергетичної галузі. Фокус – механізм дотаційних сертифікатів на ринку електричної енергії

Механізм дотаційних сертифікатів в електроенергетиці – основні положення

1. Обсяги дотаційних сертифікатів (обсяг компенсації) розраховуються  енергопостачальними компаніями на підставі прогнозного обсягу споживання електроенергії на наступний період та затверджуються Регулятором у розрізі енергопостачальних компаній :

1.1 до  березня  2018 року включно – щомісячно на місяць наперед;
1.2 починаючи з 2 кварталу  2018 року - на квартал у розрізі місяців;
1.3 похибки у визначенні прогнозного рівня ДС коригуються у наступних періодах. 

2. Перехресне субсидіювання між окремими групами споживачів в діючій моделі ринку електроенергії реалізується через механізм визначення/викривлення ОРЦ:

2.1. На стадії  затвердження Регулятором  місячної/квартальної прогнозної ОРЦ – шляхом штучного збільшення витрат  на величину  затвердженого обсягу дотаційних сертифікатів, які до процесу виробництва електроенергії не мають ніякого відношення.

2.2.  На стадії визначення Енергоринком фактичної  погодинної  ОРЦ  добові обсяги дотаційних сертифікатів розподіляються рівномірно  по годинам тільки денної зони (Start-End) – приблизно з 7-00 до 23-00 та непропорційно/необґрунтовано  збільшують ціну в цій зоні у порівнянні з нічним періодом (Слайд 12).

2.3.  На стадії продажу електроенергії   кожному постачальнику Енергоринок зменшує  добовий платіж  на величину затверджених дотаційних сертифікатів та відповідно знижує  рівень ціни  продажу  електроенергії   постачальнику у порівнянні з затвердженою ОРЦ (Слайди 9-11).

Нормативні документи щодо усунення механізму перехресного субсидіювання на ринку електроенергії

  1. Законом України «Про ринок електричної енергії», Розділ Прикінцеві та перехідні положення, статтею 3, абзацом першим визначено, що Регулятору до дати початку дії нового ринку електроенергії (до 01.07.19 –ред.) забезпечити відсутність  перехресного субсидіювання між різними категоріями споживачів.

    Коментар 1. Ліквідація перехресного субсидіювання,  є необхідною та обов’язковою передумовою досягнення очікуваної ефективності функціонування нової моделі ринку електричної енергії.

    Коментар 2. Без ліквідації  механізму субсидіювання  буде неможливо запровадити   базовий ринковий стимул  – визначення   обґрунтованої ціни на електроенергію  ринковим механізмами (попит/пропозиція).       

    Коментар 3. Закон безальтернативно вимагає до 1 липня 2019 року  прийняти рішення збільшити/зрівняти тарифи для побутових споживачів,  як мінімум, до рівня тарифів непобутових споживачів.    Це рішення має прийняти саме Регулятор  і як мінімум в червні 2019 року перехресного субсидіювання  вже не повинно бути.

    Коментар 4. В подальшому, після початку дії нового ринку ціни для побутових та непобутових споживачів будуть регулюватися правилами ринку  без застосування механізму кроссубсидій.  

  2. Регулятор на засіданні 23 серпня 2018року відмінив з 1липня 2019 року дію всіх Постанов, що регулювали механізм перехресного субсидіювання між окремими споживачами з 1 липня 2019року, а саме:
    • від 29 серпня 2017 року № 1050 «Про затвердження Порядку розрахунку суми компенсації втрат ліцензіатів, що здійснюють господарську діяльність з постачання електричної енергії на закріпленій території, від постачання електроенергії населенню» (зі змінами);
    • від 27 грудня 2017 року № 1420 «Про затвердження Порядку розрахунку суми компенсації втрат ліцензіатів, що здійснюють господарську діяльність з постачання електричної енергії на закріпленій території, від постачання електроенергії населенню, яке розраховується за тарифами, диференційованими за періодами часу»;
    • від 27 грудня 2017 року № 1421 «Про затвердження Порядку розрахунку суми компенсації втрат ліцензіатів, що здійснюють господарську діяльність з постачання електричної енергії на закріпленій території, від постачання електроенергії споживачам (крім населення) за тарифами, диференційованими за періодами часу»;
    • від 27 грудня 2017 року № 1422 «Про затвердження Порядку розрахунку суми компенсації втрат Публічного акціонерного товариства «Енергопостачальна компанія Одесаобленерго» від постачання електричної енергії дитячому центру «Молода гвардія»».
    • від 19 листопада 2015 року № 2810 «Про затвердження Порядку розрахунку середньої закупівельної ціни на електричну енергію ліцензіатами, що здійснюють господарську діяльність з постачання електричної енергії на закріпленій території» (зі змінами);
    • від 03 березня 2016 року № 289 «Про затвердження Порядку формування прогнозованої оптової ринкової ціни електричної енергії»;
    • від 13 червня 2016 року № 1129 «Про затвердження Порядку ринкового формування роздрібних тарифів на електричну енергію, що відпускається споживачам», зареєстровану в Міністерстві юстиції України 31 серпня 2016 року за № 1199/29329;
  3. Всі затверджені  на сьогодні Регулятором  правила роботи ринків електричної енергії – на добу наперед, внутрішньодобового , роздрібного  не  передбачають будь якої можливості перехресного субсидіювання з 01.07.19.
  4. Регулятору залишилося прийняти останній нормативний  акт по ліквідації перехресного субсидіювання - Постанову про тарифи для побутових споживачів в 2019 році.

 

Читати повністю: Огляд енергетичної галузі від 03.09.2018

 

Архів оглядів

 

Може зацікавити

Порядок розподілу електроенергії для споживачів