На ринку електричної енергії України продовжує залишатися аномальна ситуація з ціноутворенням. За останню декаду жовтня середня ціна базового навантаження на ринку на добу наперед (РДН) у торговельній зоні об’єднаної енергосистеми України ледве перевищила 1 грн/кВт·год (а саме склала 1078,49 грн/МВт·год).
ПАТ «Донбасенерго» вкотре наголошує на тому, що теплова генерація продовжує нести колосальні збитки, адже встановлений рівень цін на ринку не забезпечує покриття витрат енергокомпаній навіть на закупівлю вугілля, що може призвести до колапсу у вітчизняній енергетиці та економіці України в цілому.
Обсяги небалансів за даними ПрАТ «НЕК «Укренерго» в середньому в жовтні 2020 р. склали понад 2000 МВт, а в нічні години доби вони досягали навіть 4000 МВт.
«Донбасенерго» звертає увагу, що до неминучого обвалу цін на ринку призводять безвідповідальні дії його учасників. Так, на внутрішньодобовому ринку (ВДР) електроенергія продається з дисконтом до ціни РДН у 4-5 %, відповідно, стрімко збільшується кількість охочих продати електроенергію на РДН, а потім купити її на ВДР, заробивши на миттєвій операції 5 % прибутку. Наразі вже половина всього обсягу електроенергії, що продається на РДН (приблизно 1,5 ГВт із 3 ГВт), є тією, що згодом закуповується на ВДР із дисконтом.
В Україні ціна на електроенергію на ВДР нижча за ціну на РДН, що є неприпустимим для лібералізованих ринків європейських країн. Ситуація, що склалася на ринку електроенергії в нашій країні, свідчить про те, що модель працює на не конкурентних економічно обґрунтованих принципах та є сигналом того, що на ринку відбуваються масштабні маніпуляції. ПАТ «Донбасенерго» виступає за необхідність впровадження регуляторних змін у частині встановлення мінімальної ціни купівлі-продажу електроенергії на ВДР на рівні, не нижчому за ціни на РДН.
Оперативні дії Регулятора щодо стабілізації ситуації (зокрема, внесення змін до постанови НКРЕКП «Про дії учасників ринку електричної енергії у період дії карантину та обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 08.04.2020 р. № 766) забезпечують тільки короткостроковий ефект. Так, слід віддати належне останнім змінам, внесеним до Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, які дозволили більший обсяг електроенергії АЕС реалізовувати на вільних сегментах ринку. Завдяки цим змінам вдалося тимчасово стабілізувати економічний стан електроенергетичних підприємств. Але сьогодні ринок потребує інших, більш суттєвих змін, адже основні проблеми ринку не вирішуються.
Україна потребує переходу на принципово іншу модель PSO – фінансову, що забезпечило б економічно обґрунтовану ціну на ринку електричної енергії для всіх його учасників та відкрило б «зелений коридор» до електроенергії для незахищених верств населення.
ПАТ «Донбасенерго» звертає увагу на той факт, що фінансова модель PSO передбачає продаж електроенергії всіма виробниками за вільними цінами на всіх сегментах ринку, а прибутки державних компаній (таких як НАЕК «Енергоатом», ПрАТ «Укргідроенерго») дозволять через механізм адресної допомоги з держбюджету забезпечити доступність електроенергії для незахищених верств населення.
Так, у разі функціонування фінансової моделі PSO в жовтні 2020 р. ціна на РДН формувалася б на рівні 1400 грн/МВт·год завдяки підвищенню попиту на ринку, оскільки постачальники універсальних послуг мали б закуповувати електроенергію для потреб населення на вільному ринку. Такий рівень ціни забезпечив би покриття собівартості виробництва електроенергії ТЕС, а НАЕК «Енергоатом» отримала б прибутки в розмірі 4,4 млрд грн на місяць, які можна було б використовувати для адресної допомоги незахищеним верствам населення. При цьому обсяг виробництва АЕС необхідно було б оптимізувати до економічно обґрунтованого рівня, що дозволило б уникнути поточного рівня небалансів електроенергії в енергосистемі.
Впровадження фінансової моделі PSO потребує забезпечення можливості для постачальників універсальних послуг протягом перших двох місяців залучати кредитні кошти (близько 5 млрд грн щомісяця) з метою закупівлі електроенергії для потреб населення, адже ця категорія споживачів розраховується за електроенергію постфактум.
Наразі в урядових кабінетах напрацьовується проєкт фінансової моделі PSO. Компанія «Донбасенерго» наголошує на необхідності максимального прискорення процесу його розробки та впровадження.
Важливо передбачити повноцінну відповідальність учасників ринку за створені ними небаланси шляхом скасування цінових обмежень на балансуючому ринку.
Термінове впровадження вищезазначеного ліквідує економічні стимули для учасників ринку щодо створення небалансів, суттєво підвищить їх відповідальність за дотримання комерційних графіків, стабілізує ціни на електроенергію, а отже, правила ринку електричної енергії України відповідатимуть європейським нормам та практикам у частині ціноутворення на балансуючому ринку.
ПАТ «Донбасенерго» закликає уряд та регулятора сприяти впровадженню першочергових заходів, необхідних для стабілізації ситуації на ринку електричної енергії, а саме:
- встановленню мінімальної ціни купівлі-продажу електроенергії на ВДР на рівні, не нижчому за ціни на РДН;
- впровадженню в Україні фінансової моделі PSO;
- повному зняттю цінових обмежень на балансуючому ринку.