Про енергетичного омбудсмена

Верховна Рада УкраїниУ Верховній Раді зареєстровано законопроект № 7059 «Про енергетичного омбудсмена».

Автори проекту Закону посилаються на лібералізація енергетичних ринків у Європейському Союзі, яка сприяла підвищенню рівня захисту прав споживачів в енергетичній сфері, оскільки поряд із загальними споживчими правами було запроваджено ряд додаткових спеціальних гарантій̆ виключно для споживачів енергії. У результаті такого зміцнення позицій споживачів у Європейському Союзі їх почали розглядати як важливих учасників енергетичних ринків.

Енергетичний омбудсмен – це одна з моделей позасудового вирішення споживчих спорів. Держави повинні забезпечити існування такого або подібного механізму відповідно до частини 9 статті 3 Директиви 2009/73/ЄС про загальні правила на внутрішньому ринку газу та частини 13 статті 3 Директиви 2009/72/ЄС про загальні правила на внутрішньому ринку електроенергії. На необхідність існування прозорих, простих та недорогих процедур розгляду споживчих скарг вказує також п.(f) Додатку 1 до Директиви 2009/73/ЄС та п.(f) Додатку 1 до Директиви 2009/72/ЄС.

Важливим питанням при запровадженні інституту енергетичного омбудсмена є дотримання принципу незалежності відповідно до вимог Директиви 2013/11/ЄС. Неупередженість при вирішенні споживчих спорів досягається при незалежності від органів державної влади, регуляторів, так і від бізнесу. Незалежні інститути енергетичного омбудсмена зараз функціонують у таких країнах як Німеччина, Великобританія, Франція, Бельгія.

У законопроекті пропонується енергетичного омбудсмена призначати Верховною Радою України строком на п’ять років.

Відповідно до законопроекту енергетичний омбудсмен матиме функції: вирішення споживчих спорів, здійснення впливу на формування споживчої політики, популяризація прав споживачів серед державних установ та представників бізнесу, надання порад та консультацій споживачам, інформування та просвітництво споживачів. Також енергетичний омбудсмен здійснює функцію спостереження за проблемами споживачів. Розглядаючи споживчі спори, він виявляє спільні для багатьох спорів проблеми та причини, а також системні неправомірні практики підприємств. Далі енергетичний омбудсмен пропонує конкретні шляхи для покращення становища споживачів на енергетичному ринку чи ринку комунальних послуг та усунення системних проблем.

Може зацікавити

Іван Плачков