Про інтеграцію ВДЕ, анбандлінг Укренерго та маніпуляції

Останнім часом ми спостерігаємо неабиякий інтерес з боку парламентарів та експертів галузі до питання приєднання ВДЕ до електроенергетичних мереж та процесів, пов'язаних з корпоративним управлінням та анбандлінгом системного оператора.

Укренерго вітає таку зацікавленість до цих процесів, але вважаємо, що маніпуляції, які розповсюджуються у соцмережах та лунають з екранів телевізорів, на тлі таких важливих для енергетичної галузі тем, є неприпустимі!

Тож давайте поговоримо про міфи, які поширюються у медіа-просторі.

 Міф 1: Укренерго безконтрольно видає технічні умови на підключення об'єктів ВДЕ до мереж.

По-перше, треба розуміти, що дозвіл на приєднання до мережі видає не лише оператор системи передачі (ОСП), але й оператори системи розподілу (ОСР).

Так, станом на 1 травня 2020 року, введено в експлуатацію об'єктів СЕС встановленою потужністю 4,2 ГВт, з яких до мереж Укренерго підключено лише 0,6 ГВт або 13,5%. Аналогічна ситуація і з об'єктами ВЕС – з 1,07 ГВт сумарної потужності до мереж ОСП приєднано лише 0,2 ГВт або 15,2%.

Це означає, що майже 85% дозволів на приєднання до мереж об'єктів "зеленої" генерації видано операторами систем розподілу.

По-друге, Закон України «Про ринок електричної енергії» та Кодекс системи передачі містять виключний перелік підстав для відмови в приєднання до системи передачі та систем розподілу не передбачають інших додаткових підстав.

Зокрема, ч. 3 ст. 2 Закону України "Про ринок електричної енергії" зобов'язує ОСП забезпечити недискримінаційний та рівний доступ до системи передачі, а ОСР – до систем розподілу.
Право на приєднання визначається Кодексом системи передачі, згідно якого ОСП не має права відмовити в приєднанні електроустановок замовника (об'єкта ВДЕ) до системи передачі, якщо в елементах мережі ОСП, до яких приєднуються, відсутні обмеження пропускної спроможності і електроустановки замовника, заявлені до приєднання, за своїми технічними параметрами підлягають приєднанню до системи передачі. Тобто за умови відповідності технічним умовам електроустановок ВДЕ Укренерго або ОСР не мають права відмовити у приєднанні до магістральної мережі (п. 1.7 КСП).

Станом на 1 травня 2020 року, 87 раз відмовлено у розгляді заяв на приєднання ВДЕ через невідповідність Кодексу системи передачі та Кодексу систем розподілу.

Важливо також розуміти, що наразі у законодавстві відсутнє право ОСП відмовляти у приєднанні до магістральних мереж нових електроустановок через балансові обмеження.

Варто зазначити, що Закон "Про ринок електричної енергії" (ч. 2 ст. 22) чітко визначає, що відмова ОСП у приєднанні до мережі є необґрунтованою у разі відсутності Плану розвитку системи передачі, в якому, зокрема, визначаються строки створення резерву пропускної спроможності. Нагадаємо, що НКРЕКП лише в цьому році затвердила два стратегічних документа для діяльності Укренерго. А саме, 10-річний План розвитку системи передачі був прийнятий Регулятором 3 квітня 2020 року. Звіт з оцінки достатності (відповідності) генерації, яким визначено, скільки в енергосистемі потрібно високоманеврових потужностей під існуючий обсяг потужностей ВДЕ, Регулятор також затвердив в березні 2020 року.

Укренерго неодноразово зверталося до Верховної Ради та Регулятора з проханням законодавчо врегулювати ситуацію за наданням дозволу на приєднання нових електроустановок до магістральних мереж. Крім того, неодноразово пропонували народним депутатам надати всю необхідну інформацію з цього питання.

Тому Компанія вітає ініціативу Прем'єр-міністра України Дениса Шмигаля щодо проведення перевірки ситуації з видачею ТУ для приєднань об'єктів ВДЕ до системи передачі. Ми сподіваємося на прозорий та неупереджений аналіз, та гарантуємо максимальне сприяння та доступ до всієї необхідної інформації з боку Укренерго. Ми також маємо надію, що результати перевірки нарешті стануть поштовхом для прийняття Верховною Радою законодавчих змін, за допомогою яких ОСП отримає необхідні інструменти для контроля над ситуацією з ВДЕ.

Міф 2: Укренерго – компанія, яка з незрозумілих причин підпорядкована Мінфіну замість Мінекоенерго.

В рамках курсу на євроінтеграцію нашої країни до Європейського Союзу, Україна взяла на себе зобов'язання імплементувати європейські правила, норми та принципи у національне законодавство. В галузі енергетики це означає виконання положень Третього енергетичного пакету ЄС, норми якого втілені в Законі України "Про ринок електричної енергії".

Про що нам кажуть директиви Третього енергопакету? Оператор системи передачі має бути незалежним від будь-якого політичного впливу. А задля уникнення конфлікту інтересів транспортування (передача) електричної енергії має бути відділено від її виробництва та поставки (так званий анбандлінг).

Нагадаємо, що Мінекоенерго наразі є органом управління двох державних генеруючих компанії – НАЕК "Енергоатом" та ПрАТ "Укргідроенерго". Саме на виконання норми про анбандлінг 4 лютого 2019 року Укренерго було перепідпорядковано Мінфіну, який не є акціонером жодної генеруючої компанії, або постачальника. Зазначимо, що підпорядкування оператора системи передачі Мінфіну є в Нідерландах, Фінляндії, Латвії, Словаччині, Чорногорії, які є членами ENTSO-E.

Відсутність політичного впливу та конфлікту інтересів між транспортуванням, виробництвом та постачанням електричної енергії є передумовою для отримання системним оператором Укренерго сертифікату про незалежність від Регулятора, який має бути підтверджений Секретаріатом Енергетичного співтовариства ЄС.
Сертифікація ОСП є неодмінною умовою для інтеграції української енергосистеми до європейської континентальної мережі ENTSO-E, про яку так багато кажуть останнім часом парламентарі.

Наразі у Верховній Раді знаходиться щонайменше 4 законопроекти, прийняття яких дозволить прискорити процес сертифікації Укренерго за європейськими стандартами. Компанія сподівається на підтримку Парламенту у дотриманні норм Третього енергетичного пакету ЄС.

НЕК «Укренерго»

Може зацікавити

Порядок розподілу електроенергії для споживачів
Процедура приєднання газотурбінних або газопоршневих установок до ГРМ