За всіма ознаками ми вже впритул наблизилися до нового рівня цін на електроенергію для побутових споживачів.
Але останній крок зробити найважче, тим більше, що він може бути надто болючим, бо ми надто довго відтягували цю мить у просторі і в часі.
Про невідворотність зростання цін вже говорять не тільки в енергетичних колах – інформація вже проривається зовні, але дзвінкої ясності, коли та наскільки, немає.
Один з багатьох існуючих варіантів – на першому етапі відмінити для побутових споживачів пільговий тариф 0,90 грн/кВт·г на електроенергію. Тоді для всіх буде один тариф - 1,68 грн/ кВт·г.
Надалі, через квартал/півроку/рік можливі подальші цінові зміни для побутових споживачів до повної ліквідації перехресного субсидіювання.
Поєднуючи досвід керівника Київенерго, Міністра енергетики, з одного боку, та голови ОСББ, споживача та підприємця, з іншого боку, я пропоную державним регулюючим органам завчасно оприлюднити ґрунтовні відповіді на наступні питання та надати обґрунтування :
1. Якими є причини зростання тарифів, та якими можуть бути наслідки, якщо залишити тарифи незмінними?
2. Які вигоди громадянам України принесе рішення щодо збільшення рівня тарифів?
3. Які складові та вихідні дані використані для розрахунку тарифу для побутових споживачів ?
4. Яким буде додаткове грошове навантаження на побутових споживачів, і який обсяг додаткових коштів надійте в Ринок електроенергії?
5. На які першочергові потреби галузі будуть направлені ці кошти регуляторними та ринковими методами, і які є гарантії, що ці кошти не будуть «виведені» з ринку через торгівлю повітрям, через демпінг чи через інші приховані можливості діючих правил ринку та різних корупційних складових?
6. Які конкретні зміни і з якою метою до діючих правил ринку будуть внесені одночасно з введенням нових тарифів для побутових споживачів (нові величини прайскепів на РДН (ринок на добу наперед), відміна прайскепів та дисконтів на балансуючому ринку, унеможливлення трейдерських маніпуляцій, запуск ринку допоміжних послуг у повному обсязі тощо)?
7. Як будуть вирішені питання захисту малозабезпечених верст населення?
І наостанок, три обов’язкові умови для впровадження нових тарифів:
- Щомісячний/щотижневий/щоденний моніторинг з боку НКРЕКП за надходженням та використанням додатково отриманих коштів.
- Розрахунок фінансової моделі ринку електроенергії у розрізі його сегментів на підставі затвердженого прогнозного балансу.
- Організація відвертої, ґрунтовної і широкої комунікації та постійних звітів державних інституцій перед громадянами України у будь-якому вигляді.
Тільки тоді державні інституції можуть отримати шанс на порозуміння з боку громадян України.