Взагалі то, система тарифного захисту побутових споживачів за механізмом покладання спеціальних обов’язків на ринку електричної енергії (ПСО), за первинним задумом мала обмежений термін в півроку під час імплементації, починаючи з 1 липня 2019 року.
Проте з самого початку все пішло не так.
ПСО вижило, почало розмножуватися та поступово витісняти ринкові правила з їх законного місця проживання.
На сьогодні ринок настільки наповнився цілою вервечкою інших видів та підвидів штучних ПСО , що їх вплив на стан енергосистеми набув космічно-небезпечного характеру.
Все стало "ПСО", все стало "Перехресним», а ринок електроенергії з повномасштабного перетворився на «гібридний».
Єдиним хто абсолютно комфортно почуває себе на цьому ринку, це безпристрасний причинно-наслідковий механізм, який завжди діє невідворотно.
На світлинах нижче ви можете ознайомитися з майже повним реєстром прямих, опосередкованих та прихованих видів перехресного субсидіювання в діючій моделі ринку електричної енергії.
Основні механізм ПСО укладаються в відому формулу «відібрати та поділити» - «відібрати» у одних учасників ринку та «поділити» між іншими. Звучить грубо, неприємно, але суть відображає більш-менш точно.
На початку ринкових перетворень у 2019 році учасниками, на яких покладалися обов'язки ПСО для підтримання цін на електроенергію для населення та за «зеленим тарифом» були визначені державні підприємства: Енергоатом, Укргідроенерго, Гарантований покупець, НЕК Укренерго, Постачальники універсальних послуг.
Проте і насправді, витрати за механізмом зазначених та нових ПСО прямо та опосередковано (приховано) в процесі п'ятирічної ринкової еволюції були покладені на всіх без винятку учасників ринку електроенергії.
На цю мить, фінансові ресурси енергетичної системи під дією внутрішніх відцентрових сил ПСО продовжують відриватися і зникати в просторі і в часі, залишаючи по собі збитки та борги.
Діючі правила ринку електричної енергії, разом з ретельно вибудуваною системою бізнес відносин між учасниками ринку електричної енергії та адміністративним впливом продовжують вести енергосистему у тому ж напрямку, який був заданий у 2019 році, посилений у 2020-21 роках та прискорений війною у 2022-25 роках.
Офіційної назви напрямку та прогнозу, куди рухається енергетична система на плечах з адміністративно викоханим «монстром під назвою ПСО» не існує, в енергетичній стратегії ви його також не знайдете.
Натомість, фінансова звітність суспільно значимих енергетичних підприємств, яка законом визнана такою, що не відноситься навіть до комерційної таємниці – під час війни прихована, хоча прямої вказівки на це ви також ніде не знайдете.
Обов'язкові звіти НКРЕКП про моніторинг всіх сегментів ринків електроенергії під час війни також перестали оприлюднюватися.
Міністерство енергетики через три воєнних роки без особливих пояснень своїм наказом в кінці 2024 року суттєво обмежило прозорість та звітність оптових сегментів ринку – РДН/РДВ та ринку двосторонніх договорів.
Балансуючий ринок та ринок допоміжних послуг прозорістю і так ніколи не переймалися.
На цю мить в умовах зруйнованої прозорості тренд впливу нескінченої вервечки «псевдо ПСО», цінових обмежень та адміністративних впливів вже виглядаю, як шлях до самознищення, звісно, якщо все залишити так як є.
А як це бути без електрики, коли її не можна купити ні за які гроші ми вже знаємо.
Знаємо, проте все рівно прямуємо за звуком сопілочки…
При тому, що рецепти відомі.
В загальному вигляді це омріяна, але поки недосяжна синхронізація українського та європейського ринків електроенергії, які фізично об’єднані.
Проект законодавчого рішення по ліквідації всіх видів ПСО на ринку електричної енергії для цілей синхронізації ринків вже підготовлений і зокрема, що стосується долі "перехресного субсидіювання" виглядає так:
3.4 ) забезпечення відсутності перехресного субсидіювання видів діяльності на ринку електричної енергії, а також одних споживачів за рахунок інших»;
Енергетична еліта, яка вже визріла та готова до перетворень, разом зі споживачами можуть і мають знайти оптимальні рішення, як найліпшим способом удосконалити діючий неринковий механізм стимулів та обмежень з урахуванням нових реалій на новому шляху до синхронізації ринків без політичних та бізнесових підвивертів.
Можливо, це чи не останній шанс вибрати з можливих варіантів сАме СВІТЛО, а з ним почати рухатися в напрямку відновлення стану енергетичної та національної безпеки.
Саме сьогодні.
Всім гарного та безпечного завершення вихідних та продуктивного робочого тижня з правильними думками, словами та діями!