Ще один крок до подолання крос-субсидування зроблено

На минулому тижні Регулятор анонсував заплановану відміну 23 регуляторних актів - умов, правил та тарифних методологій, які складали базис діяльності діючого ринку електричної енергії. На засіданні НКРЕКП 23 серпня також буде розглянуто та прийнято чергову низку нормативних актів, які регламентують взаємовідносини в новому ринку електроенергії.

Анонсовані НКРЕКП заходи, включаючи відміну регуляторних актів є обов’язковими для впровадження повномасштабного ринку електроенергії. Іншими словами, одні документи приймаються інші синхронно відміняються для уникнення колізій, творча та рутинна робота проходять паралельно. Але прихована родзинка в анонсованих рішеннях Регулятора, на яку варто звернути увагу, все-таки є – це відміна всіх положень, що колись дали життя перехресному субсидіюванню між споживачами. Політичному механізму, що вже два десятиліття поспіль по формі виглядає, як гуманний акт, а по суті є руйнівником енергетичного сектору та економіки країни. Регулятор цим актом підтвердив свої наміри своєчасно ліквідувати механізм перехресного субсидіювання.

 Ліквідацією механізму «дотаційних сертифікатів» буде знятий один з основних бар’єрів запровадження повномасштабного ринку електричної енергії. Чи стане це гарантією, що нова модель ринку буде імплементована вчасно, та в обсягах, як це передбачено законом – не обов’язково, є ще інші невизначеності, але обов’язкова умова для цього буде виконана.

З другого боку, прийнявши рішення по відміні нормативних актів, Регулятор фактично «спалює мости» для можливості продовження роботи старої моделі ринку з 1 липня 2019 року. Тим більше, що нові правила роботи на ринку електроенергії, затверджені, та ті що розробляються, теж «заточені» на відсутність будь якого виду перехресного субсидіювання між споживачами.

За цим мають суттєво зрости тарифи на електроенергію для населення. І це конкретне, непопулярне рішення, мабуть буде найважчим наступним кроком для нового складу Регулятора.

Виходячи з викладеного, виглядає логічним, якщо найближчим часом НКРЕКП оприлюднить ключові положення тарифної політики на 2018-19 роки - розрахунки, величини, ключові дати, тощо відносно тарифів як для населення так і промисловості. Головним в цьому процесі прозорості має стати виключний перелік напрямків та обсягів використання коштів ліцензіатами від адміністративного підвищення цін, як передумов початку функціонування повномасштабного ринку електроенергії. Іншими словами, визначити пріоритети - кому і скільки.

Так співпало, що у 2019 році настає «час істини» для реформ на ринку електроенергії і одночасно починається «великий» політичний сезон. Гримуча суміш, яка може стати загрозою, а може й виплекати шанс. Своєрідне ЗНО для реформаторів та політиків розпочинається.

Тим часом, крос-субсидування в електроенергетиці поки що процвітає, та живе своїм усталеним життям. Якщо по факту 2017 року обсяг дотаційних сертифікатів склав 36 млрд грн, то на 2018 рік в затвердженій оптовій ціні закладено, за експертними оцінками, вже 44 млрд.грн. До слова, наскільки мені відомо, обсяг дотаційних сертифікатів, прийнятих в затвердженій прогнозній ОРЦ на 2018 рік НКРЕКП так і не оприлюднила, ні під час розгляду, ні потім.

Наостанок. Яким чином крос-субсидування впливає на ціноутворення ліцензіатів - постачальників, що купують електроенергію на оптовому ринку, а це обленерго, інші постачальні компанії за регульованим тарифом, незалежні постачальники, експортери ви зможете ознайомитися на наступних трьох графіках.

Перекоси, обмеження стимулів – є все.

Графік 1

Середні ціни купівлі електроенергії з ОРЕ постачальниками у порінянні з фактичною ОРЦ за перше півріччя 2018 року, грн/МВтг

Графік 2

Ціна купівлі електроенергії  енергопостачальними компаніями з ОРЕ  за перше півріччя 2018року(грн./МВтг)

Графік 3

Ціна купівлі електроенергії з ОРЕ для постачання на експорт за переше півріччя 2017 року (грн/МВтг)

Може зацікавити

Юрій Саква про ринок електроенергії
Умови для будівництва нової маневреної генерації та установок зберігання електричної енергії