Події та результати діяльності енергетичного сектору України за перший літній місяць 2015 року могли б претендувати на те, щоб стати визначальними у підготовці до опалювального сезону. Якби не деякі але....
Перш за все про позитивні зрушення.
- В травні 2015 року були затверджені два базових нормативних документи, які врегулювали законодавчі колізії та суттєво зменшили невизначеність в енергетичному секторі.
- КМУ України Постановою від 7 травня 2015р № 263 визначив особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органидержавної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження». Ознайомитися з повним текстом постанови можна за посиланням.
- Президент України Указом від 28 травня 2015 року №298 ввів в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 6 травня 2015 року "Про стан виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 4 листопада 2014 року "Про стан забезпечення енергетичної безпеки держави та невідкладні заходи щодо сталого проведення опалювального сезону 2014/15 року" та додаткові заходи для гарантованого забезпечення вітчизняних споживачів енергоносіями".
- В травні-червні НЕК Укренерго, ДП Енергоринок, енергопостачальними та генеруючими компаніями були впроваджені додаткові організаційні та технічні заходи, які дозволили здійснювати роздільний облік електричної енергії на підконтрольній та непідконтрольній Україні територіях та перетоки між ними.
- Міністерством енергетики та вугільної промисловості затверджений довгоочікуємий «Прогнозний баланс електроенергії, палива та витрат генеруючих компаній ТЕС на 2015 рік», погоджений з НКРЕКП 18.06. 15.
- У червні відновилися відносно регулярні поставки вугілля на електростанції. Запаси на складах теплових електростанцій за червень зросли на 341 тис. т.
Станом на 30 червня 2015року запаси вугілля склли:
Всього : По графіку -1323 тис. т. Факт - 1323, 7 тис.т
у тому числі марки Г: По графіку - 883 Факт - 892, 4
марки А+Т По графіку - 440 Факт - 431, 3 - Запаси газу в газосховищах за червень зросли і склали на кінець місяця 12 млрд. м3. Прийняте Українською стороною рішення про припинення постачання російського газу з 1 липня підтверджує наявність узгодженої чіткої переговорної позиції. Обсяги споживання газу в Україні мають тенденцію до зниження.
- ДП «Енергоринок» станом на 15 червня вперше з початку року розрахувалося на 100% з генеруючими компаніями за електричну енергію вироблену в травні. Позитивна динаміка збереглася і в червні. Станом на 15 липня генеруючі компанії також отримали стовідсоткову оплату за електроенергію, відпущену в ОРЕ в червні.
У той же час продовжують існувати негативні тенденції та загрози, без подолання яких, позитивні тенденції можуть бути повністю знівельовані.
- Темпи накопичення запасів вугілля на складах ТЕС - недостатні.
Графік накопичення вугілля на складах ТЕС, відповідно до затвердженого Міністерством прогнозного балансу є таким:
Червень Липень Серпень Вересень Жовтень
На кінець місяця 1323 1611 1793 2688 2783
Незважаючи на позитивні тенденції у червні, прогноз накопичення вугілля на складах електростанцій, в першу чергу марок АШ та Т для надійного енергозабезпечення продовжує залишатися невизначеним. Станом на кінець червня за відсутністю палива стояло:
- блоків, працюючих на марках А+П - 27,5 од., потужністю 5885 МВт
- блоків, працюючих на марках Г/ДГ - 3 од., потужністю 900 МВт
Зміївська ТЕС Центренерго у червні була повнісю зупинена, але вугілля марки АШ на станцію практично не поставлялося, запаси на складі склали 19,3 тис. тон, або на четверо діб при мінімальному складі обладнання.
Словянська ТЕС Донбасенерго також періодично повністю зупиняється за відсутності палива.
Недопустимо низький рівень запасів вугілля є також на Придніпровській та Криворіжській ТЕС ДТЕК, відповідно 17,7 та 25,3 тис. тон. Ці станції працюють одним блоком, нижче мінімального рівня по критерію безпеки, та також не мають можливості приймати участь в регулюванні графіків потужності.
Великими ризиками у накопиченні та підтриманні необхідних запасів вугілля на складах електростанцій продовжують бути:
- постачання вугілля тільки українського походження, у тому числі марок АШ та Т з непідконтрольних територій;
- невирішенність джерел фінансування вугілля для поточної діяльності та накопичення на складах ТЕС.
Таким чином, наявні загрози дефіциту вугілля та відповідно необхідності примусового обмеження рівня споживання електроенергії залишаются наразі неподоланими.
У разі можливого виникнення непередбачуваних барьерів у доставці необхідного обсягу вугілля з непідконтрольних територій єдиним варіантом накопичення вугілля стане примусове планове обмеження споживання електроенергії. До цього сценарію необхідно бути готовим, і якщо станом на 30 липня будуть відставання у накопиченні обмеження необхідно запроваджувати вже з 1серпня.
- Загальні показники роботи енергетичного сектору продовжують погіршуватися.
а ) Видобуток вугілля за 5 місяців 2015 року скоротився на 53,7%
б) Продовжується падіння попиту на електричну енергію. За 5 місяців споживання електричної енергії знизилося на 10,1%, у тому числі по промисловості на 17,7%
в) Погіршується структура споживання електроенергії. Частка промисловості знизилася з 44,9% до 41,2% у порівнянні з аналогічним періодом 2014 року, а частка споживання населенням зросла з 29,3% до 31,2 % відповідно.
г ) За 5 місяців відбулося падіння експорту електроенергії на 60,3%.
д) У січні – квітні 2015року вимушено здійснювався імпорт електричної енергіі з Росіі у обсязі 1,4 млрд. кВтг.
е) Стан розрахунків за електричну енергію та природний газ залишається незадовільним.
Рівень оплати електричної енергіі закупленої енергопостачальними компаніями в ОРЕ за 6 місяців 2015 року склав 89,1% , заборгованість станом на 01.07.15 склала 27 млрд. Грн.
Рівень розрахунків за природний газ за 6 місяців склав 76%, забогованість споживачів у 2015 році зросла до 33 млрд. грн.
Розрахунки за природний газ з НАК "Нафтогаз України" станом на 1.07.15 (по категоріям споживачів)*
Потребители | Долг за потребленный природный газ | Потреблено природного газа с 1.01.15 г. | Оплачено за потребленный природный газ с 1.01.15 г. | Долг за потребленный природный газ | ||
---|---|---|---|---|---|---|
на 1.01.15, тыс грн | млн куб м | тыс грн | тыс грн | % | на 1.07.15, тыс грн | |
Фонды облгосадминистраций: | 18 456 269.1 | 11 571.529 | 23 704 514.5 | 18 836 267.9 | 79.5 | 20 087 414.6 |
Население: | 2 142 938.1 | 7 205.312 | 10 128 084.3 | 8 051 542.0 | 79.5 | 2 896 328.6 |
- непосредственно население | 1 766 270.5 | 7 205.312 | 8 183 256.8 | 6 376 104.3 | 77.9 | 2 523 471.6 |
- субсидии | 125 747.1 | 962 479.1 | 862 063.2 | 89.6 | 120 777.6 | |
- льготы | 250 920.5 | 982 348.4 | 813 374.5 | 82.8 | 252 079.3 | |
Бюджетные учреждения и орг-ции: | 160 777.6 | 258.559 | 2 046 989.5 | 1 870 778.5 | 91.4 | 234 629.6 |
- местного бюджета | 129 236.7 | 177.148 | 1 402 152.1 | 1 282 691.8 | 91.5 | 158 912.9 |
- государственного бюджета | 31 540.9 | 81.411 | 644 837.3 | 588 086.7 | 91.2 | 75 716.7 |
Предприятия теплокоммунэнерго и котельные пром. предприятий | 16 152 553.4 | 4 107.659 | 11 529 440.8 | 8 913 947.4 | 77.3 | 16 956 456.4 |
Потребители промышленного и энергетического комплекса | 11 156 899.1 | 1 538.132 | 12 721 746.4 | 9 015 432.1 | 70.9 | 13 339 136.0 |
Промышленность | 11 156 899.1 | 1 437.381 | 11 916 561.1 | 8 556 454.1 | 71.8 | 12 991 515.9 |
Предприятия энергетического комплекса: | 0.0 | 100.750 | 805 185.3 | 458 978.0 | 57.0 | 347 620.2 |
- энергогенерирующие компании | 0.0 | 100.750 | 805 185.3 | 458 978.0 | 57.0 | 347 620.2 |
Религиозные сооружения | 3 355.1 | 11.203 | 44 393.0 | 45 951.6 | 103.5 | 16.1 |
Всего | 29 616 523.3 | 13 120.864 | 36 470 654.0 | 27 897 651.6 | 76.5 | 33 426 566.7 |
*За оперативними даними.
- Прогнозний баланс електроенергіїї, палива та витрат генеруючих компаній затверджений Міністерством 18 червня 2015 року з великим запізненням.
У цьому огляді сам факт затвердження балансу, навіть з величезним запізненням, визначений як позитивний факт, але аналіз його змісту та форми дає підстави стверджувати, що він має має суттєві недоліки і не може бути визнаним достатнім для подолання кризових явищ в електроенергетичному секторі, а саме:
- з документу вилучені ключові цінові, вартісні, та фінансові показники, зокрема прогнозовані ціни на вугілля, операційні та фінансові витрати, фінансовий результат генкомпаній ТЕС, рівень дотаційних сертифікатів при визначенні оптової ціни;
- не визначені джерела фінансування вугілля для створення запасів на складах ТЕС;
- не приведений прогнозований рівень оплати електричної енергіі;
- ціни для генеруючих компаній теплових електростанцій виглядають недостатніми, у той же час непропорцінйо та без пояснень збільшений обсяг фінінсування НЕК «Укренерго»;
Таким чином, відсутність прогнозу балансу електроенергії у натуральному та вартісному виразах, як механізму для забезпечення підготовки до ОЗМ 2015-2016 р посилюють загрози некерованності електроенергетичної галузі.
- Спостерігаються ознаки неузгодженості і хаотичнесті в прийнятті органами державної влади (КМУ, Міністерство, НКРЕКП) важливих рішень в енергетичному секторі.
Проекти двух розпоряджень КМУ, які були підготовлені Міністерством та НКРЕКП у травні та визначали заходи по фінансуванню накопичення вугілля у 2015 році та підготовці сектору до роботи в ОЗМ на КМУ, до цього часу не розглянуті та неприйняті.
Замість цього, НКРЕКП прийняла Постанову від 23.05.2015 № 1793 «Про нарахування коштів та перерахування авансових платежів», на підставі звернення Міністерства, яка по змісту виглядає більш ніж спірною. З текстом постанови можна ознайомитися за постиланням: http://www.nerc.gov.ua/index.php?id=16631
Цією постановою визначено, що грошові кошти у розмірі 1 млрд. грн. та які є власністю «Донбасенерго» і ДТЕК тимчасово використовуються як джерело для закупівлі вугілля іншими компаніями. У тому числі ПАТ «Центренерго» - 600млн. грн, ТОВ ДТЕК «Західенерго» - 300млн. грн, ПАТ «Черкаське хімволокно» (ТЕЦ) – 100 млн. грн.
Іншими словами, по змісту постанови можна можна припустити, що НКРЕКП на власний розсуд розпорядилося коштами, які належать учасникам ОРЕ, і по яким немає судових, чи законодавчих рішень по віджудженню. Більш ніж тривожний симтом.
- Тарифна політика на ринку електричної енергії є невизначеною, незбалансованою та має ознаки дискримінаційного характеру.
Порівняльна динаміка тарифів на електроенергію по видам генерації
(оперативний прогноз)
- В результаті незбалансованої тарифної політики на енергоресурси в Україні продовжується підтримка хибної стратегії розширення обсягу пільг та субсидій населенню.
Підвищення цін на енергоносії змусило Уряд удосконалювати хоч і не ефективні, але випробувані в минулому механізми компнсації витрат для малозабезпечного населення, а саме систему пільг та субсидій.
Жодного розпорядчого документу Уряду по розробці та впровадженню прогресивних програм адресних дотацій населенню наразі ще не підготовлено. Такий стан є основним барьером та загрозою реформам в енергетичному секторі.
- Енергетичний сектор продовжує функціонувати без затвердженої «Енергетичної стратегії України»
Рішеня Ради Національної Безпеки з цього питання невиконане.
- В Україні відсутній стратегічний інструмент управління Енергетичною Безпекою, а саме «Єдиний Енергетичний Баланс України».
Планові прогнозні баланси в Україні на окремі види енергоресурсів формально розробляються та затверджуються лише на один рік і не узгоджені між собою, Так баланс газу на 2015 рік тільки у натуральному виразі затверджений КМУ, баланс електроенергії затверджений Міністерством енергетики та вугільної промисловості, баланс теплової енергії в масштабі країни взагалі не розглядається. Крім цього, до Єдиного енергетичного пронгозного балансу повинні бути включені: баланс нафти та нафтопродуктів, вугілля. ядерне паливо, відновлюванні джерела.