Новий енергетичний баланс необхідний для стабілізації всієї енергосистеми України, надійного забезпечення споживачів та роботи генеруючих компаній, а у т.в.о. міністра енергетики Ольги Буславець достатньо досвіду і знань для вирішення проблем галузі, вона повністю розуміє ситуацію, заявив колишній міністр палива та енергетики України Іван Плачков.
У межах нового енергобалансу потрібна ще низка заходів щодо перегляду тарифної політики, як для населення, так і "зеленої" енергетики України. Про це в коментарі "ГОРДОН" заявив голова Всеукраїнської енергетичної асамблеї, колишній міністр палива та енергетики України Іван Плачков.
"Після затвердження нового енергобалансу при Міністерстві енергетики та захисту довкілля було створено експертну раду, до якої я входжу. Було проведено перші організаційні наради, створено окремі робочі групи. По-перше, рада повністю підтримала новий енергетичний баланс. Ми вважаємо його необхідним для стабілізації всієї енергосистеми, для надійного забезпечення споживачів та роботи генерувальних компаній", – заявив він.
Експертна рада також розглянула питання підготовки Енергоатому до осінньо-зимового максимуму і підвищення безпеки роботи атомних станцій.
"Дуже важливо дати можливість Енергоатому після двох років напруженої роботи виконати весь необхідний обсяг ремонтних робіт. Порушували питання про обсяги виробітку на теплових електростанціях, це означає, що ми будемо спалювати вугілля, накопичене на складах. А отже, буде можливість розраховуватися з вугільниками і спробувати стабілізувати їхнє фінансове становище. Рада звернула увагу на безпрецедентно низький рівень води в наших водоймах, тому Укргідроенерго не може працювати в необхідному для енергосистеми режимі, що буде компенсовано завдяки роботі теплових електростанцій", – зазначив Плачков.
За його оцінками, для подальшої стабілізації ситуації потрібно просто негайно вирішувати питання з поновними джерелами енергії: сонячними й вітровими станціями.
"Тут роботу потрібно вести за двома напрямами: прийняти алгоритм прогнозу виробітку поновними джерелами енергії на добу. А за його невиконання – відповідати фінансово. По-друге, звичайно, переглянути тарифну політику поновних джерел енергії. Для цього необхідно проводити конструктивні переговори з інвесторами, власниками для оптимізації тарифів на "зелену енергетику". Адже сьогодні вони дуже високі. І такого "дива" немає ніде у світі. Можливо, можна реструктурувати платежі доти, доки ситуація не вирівняється. Або знайти компроміс щодо зниження тарифів, закріпивши це на законодавчому рівні", – запропонував експерт.
Плачков переконаний, що загалом у тарифній політиці важливо повернутися до ринкової моделі формування ціни на енергоринку.
"Якщо раніше ціни на вугілля та електроенергію встановлювали адміністративно з періодом на пів року або на рік, то сучасна європейська модель передбачає справедливіше формування цін у режимі онлайн, коли є попит і є пропозиція... Не менш важливим у тарифній політиці є перехресне субсидування. В Україні тарифи для населення нижчі за собівартість і найнижчі у Європі, в усьому світі. Можливо, нижче є тільки в Туркменістані. Але такі низькі тарифи якраз вигідніші для платоспроможних верств населення. Тому що людина з великою квартирою в Києві, заміським будинком і басейном, який цілий рік обігрівають, платить за енергію за низькою ціною. Автоматично такі платоспроможні люди отримують величезний обсяг дотацій. А пенсіонери у двокімнатній квартирі – невелику частку дотацій. Тому всі дотації, які отримують завдяки низьким тарифам, у 80% випадків вигідні саме забезпеченим верствам населення, тому що вони отримують багато. Саме з цієї причини нам треба перейти на економічно обґрунтовані тарифи для населення, а малозабезпечені верстви мають отримувати адресну грошову компенсацію", – вважає ексміністр.
З огляду на ослаблення карантину, він прогнозує збільшення споживання електроенергії, але це не зніматиме проблеми в галузі.
"Почне працювати економіка, пожвавиться промисловість, середній бізнес. Очікують збільшення споживання завдяки підвищенню температури, використанню тих самих кондиціонерів тощо. Однак у разі збільшення споживання все одно не знімається з порядку денного питання регулювання споживання води й потужностей. Упевнений, що на сьогодні ситуація Міненерго вже більш-менш стабілізувалася, але, на жаль, не фінансово. Наш прогноз заборгованості на електроенергетичному ринку до кінця року становитиме приблизно 80–100 млрд грн. Тому Міненерго тримає руку на пульсі... Мене дуже сильно обурили слова президента на пресконференції про відсутність у нас незалежних енергетиків. Це абсолютно не відповідає дійсності. У нового міністра Ольги Буславець достатньо досвіду і знань, вона повністю розуміє ситуацію. А постановка питання про її залежність – образлива для енергетиків", – підкреслив він.
Довідково
28 квітня Міністерство енергетики та захисту довкілля України затвердило новий прогнозний енергетичний баланс України на 2020 рік, який передбачає загальне зменшення споживання на 9,5% – до 138 млрд кВт-год.
Новий енергобаланс має вирішити проблеми в окремих галузях енергетики. В атомній енергетиці це регулярна зміна навантажень на блоки АЕС через падіння попиту, проведення ремонтних робіт на АЕС, які тривалий час відкладали, а також оздоровлення фінансового стану НАЕК "Енергоатом". У вугільній енергетиці – вимушене зупинення роботи шахт і приблизно 40 тис. шахтарів, а також рекордна кількість вугілля на складах, яка сформувалася через збільшення імпорту вугілля і появи імпорту електроенергії, зменшення споживання.
У гідроенергетиці – суттєве зменшення генерації (до 40%) через недостатньо високий рівень води в річках у зв'язку з нестачею опадів узимку і навесні.
Надалі міністерство планує вжити ще низку заходів: реформувати систему PSO, щоб НАЕК "Енергоатом" міг отримувати ринкову вартість за свою електроенергію.