З моменту скасування механізму ПСО (покладання спеціальних обов’язків) українські теплопостачальники змушені працювати за неринковими і дискримінаційними газовими угодами від ГК «Нафтогаз Трейдинг», які суперечать законодавству у сферах теплопостачання та житлово-комунальних послуг.
Такий газовий тиск на підприємства теплокомуненерго (ТКЕ) неминуче призведе до підвищення тарифів на теплову енергію для населення, до можливого зриву підготовки до опалювального сезону 2021/2022, а також до відсутності коштів на модернізацію та ремонт теплової інфраструктури. У сукупності — це може призвести до колапсу в галузі.
Серед кабальних вимог у газових угодах ГК «Нафтогаз Трейдинг» — щомісячні авансові платежі за газ. Це призводить до вимивання та повної відсутності обігових коштів у ТКЕ, оскільки населення, як основний споживач, оплачує за послуги на умовах післяплати. До того ж населення продовжує накопичувати борги, що позбавляє теплопостачальників обігових коштів.
Інша проблема – квотування обсягів газу. Коригування завищених квот у міжсезоння в бік зменшення — практично неможливе, і у разі недобору — ці обсяги на наступні періоди не переносяться, а за понаднормовані обсяги використаного газу протягом опалювального сезону доведеться заплатити за газ щонайменше на 50% більше, адже вартість такого газу значно вище і має постійну тенденцію змінюватися щомісяця, причому в сторону збільшення.
Так, вже в серпні ГК «Нафтогаз Трейдинг» виставив ціну «дорогого» газу — близько 15 тис. грн/тис. куб.м, замість 12 тис. грн/тис. куб.м у минулому місяці. Тобто через залімітовані обсяги «дешевого» газу за 7,4 тис. грн/тис. куб.м, яких явно не вистачає навіть для населення, підприємства ТКЕ фактично повинні «міксувати» ціну газу та вкладати її у тариф на теплову енергію для населення, а це на сьогодні вже майже 10 тис. грн/тис. куб. м. При цьому ціна газу на європейських хабах продовжує зростати.
Також не меншою є проблема чергової спроби, тепер від ГК «Нафтогаз Трейдинг», повернути неринковий принцип спецрахунків та вимога від ТКЕ укладання з банківськими установами договору на добровільне безакцептне списання коштів з рахунків та безумовне надання банківської гарантії на увесь обсяг грошових зобов’язань.
Такі умови договірних відносин постачальник вважає чисто ринковими відносинами, хоча всім зрозуміло, що це «чистої води» використання ним монопольного становища, і підприємства вже звернулися із відповідним звернення до АМКУ.
«Вже зараз бачимо результат дії таких газових угод. Підприємства ТКЕ скорочують витрати на ремонтні кампанії для підготовки до наступного опалювального сезону, з метою накопичення авансових платежів, а також перераховують тарифи на теплову енергію. Якщо ціна газу і надалі зростатиме, якщо влада не вгамує ненаситний, далеко не ринковий, апетит ГК «Нафтогаз Трейдинг», ТКЕ вимушені будуть коригувати тарифи в бік збільшення, хоча вже на сьогодні, за діючих умов, можна прогнозувати його ріст на 15-70%, в залежності від регіону, міста, територіальної громади. І це факт. В таких умовах необхідно негайно приймати рішення. В іншому випадку — населення продовжуватиме накопичувати мільярдні борги за комунальні послуги, а ТКЕ не матимуть змоги купувати газ і отримуватимуть багатомільйонні штрафні санкції за заборгованість», — наголосив віце-президент Міжгалузевої асоціації «Укртеплокомуненерго» Сергій Дунайло.
Для врегулювання кризи в галузі Асоціація теплопостачальників пропонує вжити першочергових кроків:
‒ КМУ терміново прийняти рішення про використання підприємствами ТКЕ українського газу власного видобутку, за ціною не більше 4000 грн/тис.м3, що дозволить вдвічі зменшити вартість теплової енергії та забезпечити 100% оплату ТКЕ за спожитий природний газ. ТКЕ повинні укласти прямі договори на постачання природного газу з АТ «Укргазвидобування» без посередництва НАК «Нафтогаз України» і її дочірніх підприємств, стараннями яких ціна природного газу для кінцевого споживача зростає майже ВТРИЧІ;
— реалізація прийнятого у другому читанні законопроєкту №3508-д щодо реструктуризації заборгованості ТКЕ за газ;
— внесення змін у ЗУ «Про теплопостачання» щодо заборони відключення об’єктів ТКЕ від енергопостачання в опалювальному періоді та можливості автоматичного коригування тарифів у разі змін цін на енергоносії;
— розроблення Порядку автоматичного коригування розміру тарифу на теплоенергію при зміні цін на енергоносії та їх розподіл, затвердження його постановою КМУ;
— встановлення паритетної відповідальності, а саме співрозмірних величин штрафних та інших фінансових санкцій, які можуть застосовуватись постачальниками газу, в тому числі НАК «Нафтогаз України» та її дочірніми компаніями, операторами газорозподільних мереж, постачальниками електричної енергії до підприємств теплопостачання, з розміром санкцій, які підприємства ТКЕ можуть застосовувати до своїх споживачів боржників;
— закріплення на законодавчому рівні умов оплати ТКЕ за енергетичні ресурси лише на умовах 100% післяплати;
— внесення змін до Кодексу газорозподільчих систем щодо повернення дії Механізму визначення вартості розподілу газу, який діяв станом на 01.01.2020 р, а також термінова відміна порядку нарахування штрафних санкцій на подвоєну суму боргу;
— внесення змін до Правил постачання природного газу у частині відміни встановлення для ТКЕ попередньої оплати та нарахувань штрафних санкцій за порушення, за які ТКЕ взагалі не можуть відповідати, зокрема пов’язані з погодними умовами тощо;
— неухильне виконання підписаного 9 лютого 2021 року Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері централізованого постачання теплової енергії та постачання гарячої води усіма сторонами-підписантами.
Нагадаємо, нещодавно теплові компанії заявляли про ознаки використання монопольного положення та дискримінації в газових угодах НАК «Нафтогаз України».