XIII Міжнародний Український Енергетичний Форум Інституту Адама Сміта відбуватиметься 11-13 квітня 2022 року у київському готелі Hilton. Форум також буде доступним для онлайн учасників.
Головні теми Форуму
Довгострокова енергетична безпека через “зелений перехід”: як Україна виконає зобов’язання з питань декарбонізації?
Оскільки традиційна концепція енергетичної безпеки виходить за рамки поставок і транзиту газу, а європейська енергетична політика перебуває у постійному розвитку, енергетична стратегія України також змінюється, для того щоб задовольнити поточні потреби та можливості в регіоні. Україна прагне стати провідним європейським гравцем у диверсифікації ресурсів, коли йдеться про альтернативні джерела енергії та електрифікацію.
Під час глобального кліматичного саміту в Глазго в жовтні минулого року Україна пообіцяла виконати нові цілі та зобов’язання на додаток до обіцянок Зеленої угоди щодо скорочення викидів вуглекислого газу до 2030 року. Найпомітнішим із цих зобов’язань є повне виведення з експлуатації державних вугільних генерацій до 2035.
Розглядатимуться практичні питання переходу України до зеленої енергетики, включаючи інвестиції, технології та досвід, необхідні для виконання зобов'язань щодо декарбонізації та покращення регіональної енергетичної безпеки.
- Енергетична стратегія 2050. Як оновлена енергетична стратегія передбачає та сприяє розвитку енергетичного міксу України?
Поступова відмова від вугілля та справедливий перехід вугільних регіонів. Як виглядає національна дорожня карта з конкретними політичними заходами щодо поступового припинення роботи вугільних електростанцій? Чим саме замінять вугілля і як ці зміни відобразить оновлена Національна енергетична стратегія? Як трансформуватимуться вугільні регіони за допомогою пілотних проектів у Червонограді та Миронограді? - Інвестиції. Які механізми створюються для сприяння міжнародному фінансуванню? Які умови для отримання міжнародних грантів? Яким чином податок на вуглець допоможе сприяти створенню Фонду декарбонізації та як працюватимуть схеми торгівлі викидами?
- Технології. Які технології матимуть найбільший вплив на зусилля України з декарбонізації та які термінів необхідно дотримуватися для впровадження для досягнення необхідних цілей? Як розвиваються внутрішні технології управління викидами CO2, такі як уловлювання та зберігання вуглецю? Який досвід можуть надати наші партнери, щоб декарбонізація також позитивно вплинула на економіку вугільних регіонів України?
- Енергоефективність для бізнесу. Як новий закон про енергоефективність стимулює енергоефективні проекти в українському бізнесі? Як такі практики, як енергоменеджмент та аудит, використовуються в Україні для досягнення нульових цілей?
Регіональна енергетична безпека: яку роль Україна може відіграти у питанні зменшення європейської залежності від російського газу?
Енергетична криза в Європі все ще продовжується у 2022 році у поєднанні із зростаючим занепокоєнням щодо поставок для усього регіону на тлі політичного тиску, залишаючи енергетичну безпеку на передовому ешелоні для політиків, підприємств і домогосподарств по всьому континенті. Зіткнувшись із зростанням цін на газ, дефіцитом поставок і низьким рівнем запасів в розпал амбітного зеленого переходу, дуже важливо розпочати підготовку до зимового сезону 2022-2023 рр., аби ефективно захиститися від надзвичайних ситуацій. Як Європа готується до наступного опалювального сезону та які напрямки потенційної співпраці між Україною та її європейськими партнерами є найважливішими для встановлення довгострокової енергетичної безпеки в регіоні?
Ця дискусія буде зосереджена на трьох основних сферах – постачання енергетичних джерел, транзитні маршрути та зелений перехід.
- Які існують різні варіанти заміщення російського газу в Європі, як довгострокового, так і короткострокового на наступний сезон пікового попиту?
- Які є перспективи у скрапленого природного газу (СПГ) у виведенні попиту на російський газ? Які сценарії є найкращими для постачання у Центрально-Східну Європу?
- Які найбільш ефективні способи використання українських газосховищ для регіону?
- Наскільки розвиток накопичувачів електроенергії та виробництво чистої енергії може зменшити потребу в природному газі?
- Які країни можуть стати новими потенційними постачальниками природного газу в регіон і які маршрути можна використовувати для доставки?
- Як здійснити сталий європейський зелений перехід? Які уроки ми вивчили з цього першого серйозного випробування?
Як Україна може досягти мети створення європейського водневого хабу?
Перший проект Водневої стратегії країни, План водневої трансформації України був запропонований 22 грудня 2021 року, оголошуючи повний перелік заходів, які необхідні для України з метою набуття статусу європейського водневого хабу до 2050 року.
Ця сесія обговорюватиме питання щодо того, яким чином можна досягти цілей перетворення нашої держави на європейського експортера та які заходи необхідні від ключових учасників ринку.
- Яким чином воднева стратегія дозволяє Україні стати ключовим європейським експортером?
- Яким чином можна спростити нарощування об’ємів водневого виробництва?
- Як виглядає комерційна привабливість інвестування у водневі проекти на сучасному етапі ?
- Який прогрес ми маємо на сьогодні щодо виробництва необхідної транзитної інфраструктури?
- Які технологічні партнери будуть найголовнішими для того, щоб реалізувати водневу трансформацію?
Транскордонний транзит газу та оперативна сумісність в регіоні: як регіональні оператори передачі газу працюють над диверсифікацією маршрутів постачання?
Зі зменшенням об'ємів транзитного газу із Російської Федерації через територію України, регіональні газові потоки розвиваються щоб відповідати новим викликам, а оператори систем передачі наразі спільно працюють задля того, щоб знизити тиск монополії газопостачання та підвищити безпеку постачання. На цій сесії буде розглянуто фізичну складову розвитку регіонального газового ринку.
- Ініціатива SEEGAS. Що відбудеться після підписання Меморандуму про взаєморозуміння та які пріоритети регіональної співпраці?
- Газові інтерконектори. Що має статися для покращення прикордонного зв’язку, щоб повністю використовувати газові потужності конекторів?
- Прозорість. Чого бракує по відношенню до рівнозначного доступу до інформації та можливості використовувати цю інформацію, роблячи потужності та потенціал рівними та можливими для всіх?
- Нормативна база. Які існують недоліки нормативної бази чи її застосування, які наразі заважають діяльності?
- Інвестиції до інфраструктури. Яким чином інвестування у фізичну інфраструктуру повинно бути переглянутим з метою відображення потреб альтернативних газових потоків?
- Диверсифікація імпорту газу. Які можливості будуть представлені через призму Угоди із Угорською FGSZ? Які перешкоди необхідно оминути для того, щоб полегшити подібну диверсифікацію?
Підвищення конкуренції та покращення послуг у транскордонній торгівлі газом: які можливості виникають через розвиток ринку газу сусідніх країн?
У зв’язку з тим, що сьогодні країни Південно-Східної Європи розвиваються у напрямку біржових ринків та центрів, їх співпраця має вирішальне значення в процесі створення інтегрованого регіонального ринку та гармонізації стандартів і практик. Ця сесія досліджуватиме використання міжнародного досвіду для сприяння подальшого відкриття ринку та створення кращого торгового середовища.
- Запуск нових товарів та послуг. Яким чином нові продукти Української енергетичної біржі відкриють ринок для нових гравців? Що далі на порядку денному?
- Стандартизація товарів та практик. Які існують перешкоди для стандартизації таких проблем, як якість газу і яким чином їх можна вирішити?
- Заснування клірингових послуг. Як розпочати розвиток міцної клірингової діяльності та яка нормативна база необхідна для цього?
- Адаптація Регламенту цілісності та прозорості оптового енергетичного ринку (REMIT). Яким чином можна безпечно імплементувати законодавство Регламенту до липня 2022 та чого ми можемо навчитися від своїх європейських колег?
Внутрішній ринок газу: який вплив матимуть додаткові поставки газу та як можна подолати цінові виклики?
Оскільки ціни на газ в Європі зросли до рекордно високих через дефіцит поставок і запасів, тиск на уряд постійно зростає з метою регулювання піків споживання у зимовий сезон, не перешкоджаючи прогресу лібералізації ринку.
Крім того, з травня 2022 року щонайменше 40% видобутку Укргазвидобування мають вийти на ринок на місцевих біржах. На цій сесії обговорюватимуться питання впровадження програми випуску газу, застосування ринкових механізмів для подолання викликів зростання цін та забезпечення ліквідності ринку.
- Програма випуску газу згідно з Меморандумом МВФ. Як саме газ УГВ стане доступним для всіх гравців ринку та яким чином буде забезпечена прозорість у таких сферах, як встановлення цін?
- Тарифи та цінова регуляція. Чим криза виправдовує обмеження цін для приватних постачальників газу? Чи є альтернативи, які були б більш вигідними для ринку?
- Балансування ринку. Як усунути недоліки нинішньої моделі? Чи потрібен нейтральний оператор ринку газу?
- Постачальні форварди природного газу. Як треті сторони можуть захистити покупців від непостійності цін за допомогою різних товарів і послуг?
- Ринок роздрібної торгівлі. Як споживачам надається повноваження самостійно контролювати постачання газу?
Слідкуйте за оновленнями