Позиція Укртрансгазу щодо оцінки діяльності головою НКРЕКП

Позиція Укртрансгазу щодо оцінки діяльності головою НКРЕКП

Вважаємо за необхідне дати свою позицію на ряд оцінок діяльності АТ «Укртрансгаз» по впровадженню системи добового балансування на ринку природного газу, які зробила голова Національної комісії в сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП) пані Оксана Кривенко в нещодавньому інтерв’ю для OBOZREVATEL.

Ми вітаємо готовність регулятора у простій і доступній формі розповідати споживачам про дійсно складні технічні поняття і роз’яснювати принципи регулювання ринку газу. Проте ми хотіли б зазначити, що і регулятору, і іншим учасникам ринку важливо у цій інформаційній роботі дотримуватися принципів об‘єктивності та неупередженості. Тому ми наводимо нижче наші коментарі щодо ряду тез, озвучених у інтерв‘ю, і сподіваємося на продовження плідного діалогу із усіма зацікавленими сторонами.

· Теза №1 – Укртрансгаз нібито перешкоджає впровадженню системи добового балансування, і як результат – приходу нових гравців на ринок та збереження монополії.

Насправді – Укртрансгаз є послідовним ініціатором та прихильником переходу на добове балансування як чергового кроку в реформуванні ринку природного газу у відповідності з європейськими принципами та практиками. Наша незмінна позиція полягає у тому, що надійна та безперебійна робота ГТС в умовах добового балансування матиме позитивний вплив на всіх добросовісних учасників ринку. При цьому першочергове значення для прозорої роботи ринку має наявність Кодексу ГТС, який би здійснював його регулювання в чесний і справедливий спосіб.

На жаль, нинішня редакція Кодексу ГТС містить декілька критичних невідповідностей європейським принципам роботи ринку газу. Зміни, які мали б вступити в силу з 1 серпня, ще більше віддалили б український Кодекс ГТС від європейського стандарту і не усунули б можливості для зловживань. Ми раді, що 28 липня Регулятор вирішив оприлюднити для обговорення зміни до Кодексу, якими виправляється один із найбільш критичних недоліків поточного регулювання, а саме, порядок фінансового забезпечення. Ми переконані, що ці зміни допоможуть роботі добросовісних учасників ринку і знизять ризики можливих зловживань. Незважаючи на те, що існує ще ряд проблемних питань, які потребують змін до Кодексу та інших профільних нормативно-правових документів, ми вітаємо готовність Регулятора внести ці критично важливі зміни і сподіваємося на продовження конструктивної співпраці.

· Теза №2 – Голова НКРЕКП каже, що проблеми несанкціонованого відбору несумісні з добовим балансуванням і при переході на нього проблеми з протиправними діями окремих гравців з несанкціонованим відбором зникнуть.

Насправді – Ці проблеми не зникнуть, доки з Кодексу не буде вилучена стаття, яка кваліфікує «несанкціонований відбір» як послугу з балансування, яку має надавати Оператор ГТС. Саме підміна понять «несанкціонований відбір» (фактично протиправна дія) на «послуга балансування» призводить до масштабних маніпуляцій недобросовісними учасниками ринку та реальної крадіжки цінного технологічного активу ГТС України – природного газу.

· Теза №3 – Кодекс начебто був погоджений усіма учасниками, зокрема Секретаріатом енергетичного співтовариства

Насправді – Є лист Секретаріату енергетичного співтовариства на адресу колишнього керівника НКРЕКП п.Вовка, у якому вказано, що Секретаріат не має змогу верифікувати пропоновані зміни, оскільки переслана версія не була надана англійською мовою. Відсутнє підтвердження такого погодження і на офіційному сайті Співтовариства.

· Теза №4 – Розробник інформаційної платформи нібито надав підтвердження того, що створений ним продукт відповідає нормам Кодексу і немає начебто ніяких проблем з його впровадженням.

Насправді – Укртрансгаз залучив міжнародну компанію «Ернст енд Янг» для проведення незалежного IT-аудиту, за висновком якого запуск в промислову експлуатацію програмного комплексу на сьогоднішній день є неможливим. В результаті внутрішнього службового розслідування було проведено комплексну перевірку та встановлено ряд грубих порушень при розробці продукту компанією IP Systems, заківля послуг якої по створенню інформаційної платформи була здійснена в 2016 році. За результатами розслідування було направлено звернення до правоохоронних органів та, відповідно, розпочато досудове розслідування в межах кримінально провадження, за яким АТ «Укртрансгаз» визнане потерпілим в нанесенні майнової шкоди. Про ситуацію навколо створення IP Systems інформаційної платформи для впровадження добового балансування Укртрансгаз неодноразово інформував Регулятора і продовжить повідомляти йому про будь-які зміни у цій справі.

Укртрансгаз

Може зацікавити