Мабуть, особливо якщо порівнювати Україну з Європою, яка вже 30 років йде шляхом скорочення викидів від своїх ТЕС інвестуючи млрд євро державної допомоги та коштів платників податків в очисні споруди. І як бачимо з дослідження ніяк не досягне бажаного рівня.
Наприклад, Німеччина та Польща лідирує по викидам оксиду азоту. З 1990 -2017 р. вони домоглися зменшення лише на 50% та 45% відповідно. Для того, щоб знизити викиду пилу Польща витратила 18 років, Німеччина – 7 років. При цьому в екологічну модернізацію ТЕС Польщі інвестовано державної допомоги 11 млрд євро та 19 млрд євро в Німеччині. Але на це ніхто не звертає уваги, бо Україна в дослідженні перша по викидам пилу. І зменшити їх від України вимагають за 5 років. Вимагають вже давно і держава обіцяла це у 2017 році передбачити за який кошт. Жодної гривні не було інвестовано в вугільну генерацію і перспектив поки що жодних. Були лише зобов’язання та обіцянки.
Автори дослідження відмічають, після приєднання України до Договору про енергетичне співтовариство в 2011 році жодна ТЕС не відповідає вимогам Директиви ЄС з викидів. Це дійсно так. Бо для того, щоб це відбулося Україна цілих 6 років розробляла та погоджувала з ЄС Національний план скорочення викидів (далі – НПСВ). І погодила лише в 2017 році, пообіцявши розробити та погодити механізм його реалізації. І лише в 2020 році, коли НПСВ вже мав як 2 роки виконуватися, всі дійшли висновку, що це варто зробити. НПСВ є тим перехідним документом, виконавши який ми маємо прийти до європейських норм.
А поки всі дискутують, Україна все ж таки знижує викиди забруднюючих речовин. Так згідно звіту Інституту вугільних технологій НАНУ, Україна знизила на 50% викиди від гранично допустимих викидів забруднюючих речовин, які погоджені Європою. Причин цьому декілька: зміна енергобалансу та зростання частки ВДЄ, зменшення обсягів споживання, зниження генерації ТЕС та ТЕЦ у порівнянні з 2012 р. на 43%, втрата частини ТЕС під час війни на Сході України, власні інвестицій ТЕС в будівництво та реконструкцію фільтрів, що саме знижують викиди пилу.
Якщо подивитися на НПСВ та погоджені нормативи по викидам з Європою, то ми їх не перевищуємо. Поки що. Однак, через пару років, якщо Україна не піде шляхом Європи і не виконає обіцянку розробити механізм зниження викидів від теплової генерації, то ми або втратимо енергонезалежність, або знову будемо потрапляти в антирейтинги брудних країн.
Для того, щоб цього не сталося, і ми не потрапляли в подальшому в антирейтинги брудних країн, необхідно виконати першочергові заходи, а саме:
- Стабілізувати фінансову ситуації на енергетичному ринку;
- Оптимізувати тарифну політику;
- Внести необхідні зміни до правил ринку електричної енергії;
- Відмінити встановлені граничні price cap.
Ці першочергові дієві заходи дадуть можливість стабілізувати роботу на енергетичному ринку та основних виробників електричної енергії, які на даний час працюють в збиток. За інформацією керівника державної генеруючої компанії ПАТ “Центренерго” собівартість електроенергії виробленої ТЕС складає 1,5 грн за кВт∙г, а продаж на РДН та ринку двосторонніх договорів складає в середньому 1,3 грн за кВт∙г. При такій ціні не можливо робити модернізацію обладнання та відповідно знижувати викиди.
Слід зазначити, що державне фінансування модернізації теплової генерації відсутнє. Єдиним джерелом для модернізації є коректна і правильна робота всіх сегментів ринку електричної енергії.