Очікування від механізму ПСО

Однією  із головних умов ефективного функціонування  нового ринку електроенергії є попередня ліквідація перехресного цінового субсидіювання між різними категоріями споживачів. Отже, законодавчо передбачено що Регулятор мав спочатку ліквідувати крос-субсидії, а тільки потім   реалізувати  повномасштабну  модель ринку. Але так не сталося – явище перехресного субсидіювання  в обсязі приблизно 50 млрд грн інтегрується в нову модель.

Це було типовим для пострадянських країн явищем, суть якого в тому, що частина тарифу на електроенергію для населення перекладається на підприємства промисловості. Сума дотацій тарифу для населення включається в оптову ринкову ціну (ОРЦ). У підсумку, ціна електроенергії для підприємств перевищує її вартість для населення.

Словосполучення ліквідація перехресного субсидіювання означає на сьогодні підвищення цін для населення щонайменше в 1.5-2, а може й більше разів.  Але чи є для цього достатньо умов по сукупності всіх факторів, включаючи платоспроможність? 

Цю проблему потрібно вирішувати. Перше  липня ще ніхто не відмінив і так може статися, що підготовлений проект Закону про подовження терміну, швидше за все, так і залишиться проектом. Головне питання - як це зробити найбільш безболісно,  хто стане донором, які можуть бути наслідки та як довго?

Отже, на кого покласти спеціальні обов’язки (ПСО) з постачання електроенергії для потреб населення?

Кабінет міністрів «Порядком покладання спеціальних обов’язків…», передбачив забезпечення потреб населення в електроенергії за рахунок товарного відпуску електроенергії державної генерації, зокрема ДП «НАЕК «Енергоатом».

Представники Енергоатому публічно підтвердили, що компанія згодна компенсувати частину тарифу для населення. Схема дуже непроста, адже Енергоатом має укласти угоди на постачання електроенергії для населення з 25 постачальниками універсальних послуг (ПУП). 

Однак, існує думка, що спеціальні обов’язки по компенсації різниці тарифів для населення повинні поширюватися і на компанії, в яких є теплова генерація, ну і щоб була вже повна рівність між виробниками - сюди мабуть мають попасти ще ПрАТ «Укргідроенерго» і всі теплоелектроцентралі.

Чи можна так зробити? Теоретично – так, практично - ні, оскільки недоцільно та витратно.

Важко уявити систему адміністрування цього процесу, коли кожен з виробників має  укласти аналогічні угоди з усіма 25 ПУПами.  При тому, що у порівнянні з діючим ринком суть крос-субсидіювання  не змінюється – в решті решт, весь ціновий тягар буде покладений на непобутових споживачів.

Коли є перехресне субсидіювання – хороших рішень немає. Кабмін вибрав найкраще з поганих. Головне питання полягає не в тому, яким буде механізм, а як надовго розтягнеться тимчасовий процес існування механізму крос-субсидій?

Адже як тільки запропонований механізм буде зашитий в тіло повномасштабного ринку електричної енергії, державні інституції негайно втратять до нього інтерес і тоді нова модель ринку продовжить генерувати цінові деформації. Негативний досвід впровадження дотаційних сертифікатів маємо…

Може зацікавити

Чистий фінансовий результат в динаміці, як маркер «всього»
Про імпорт, експорт та до чого тут графіки погодинних вимкнень