Я пропоную дорожню карту з 14 пунктів, що дозволить вже до кінця цього року не лише стабілізувати ситуацію в електроенергетиці, а й закласти перші камені фундаменту для розвитку галузі в майбутньому.
Енергетики можуть і мають заробляти гроші не лише для бюджету країни, а й задля власного розвитку. Завдяки будівництву нових, реконструкції та модернізації наявних генеруючих потужностей, наша енергетика відповідатиме сучасному рівню технологічного розвитку.
Сьогодні ситуація в галузі вкрай складна. Електроенергетика - одна з найбільш гарячих тем у владних кабінетах та ЗМІ. Армія експертів продукує коментарі, аналізи, висновки, прогнози...
Але, на жаль, бракує обґрунтованих пропозицій. Ті ситуативні і рефлекторні рішення, що зараз приймаються у владних кабінетах, зокрема, й у вигляді законів у Верховній Раді, викликають численні і цілком справедливі питання у професіоналів галузі.
Готовність до осінньо-зимового максимуму навантажень, початок опалювального сезону, ситуація з транзитом газу та багато інших проблем - не дають приводу для оптимізму. Як бракує і впевненості, що головна цивілізаційна складова нашого життя - електроенергія - буде доступною, поставлятися надійно та за економічно обґрунтованими цінами.
Всі дискусії зводяться до одного: «Хто винен?»
Я ж хочу запропонувати дорожню карту з 14 пунктів, що дозволить вже до кінця цього року не лише стабілізувати ситуацію в електроенергетиці, а й закласти перші камені фундаменту для розвитку галузі в майбутньому.
Для її реалізації необхідна чітка координація трьох гілок влади. Президентської. Законодавчої. Виконавчої.
Турборежим, при цьому, є недостатньою умовою, але необхідною!
Базові першочергові заходи.
-
Скасувати, як помилкове, рішення про об'єднання Міністерства енергетики та вугільної промисловості України та Міністерства екології та природних ресурсів в Міністерство енергетики та захисту довкілля. Всім, напевне, зрозуміло, що неможливо займатися одночасно режимами зариблення водойм та режимами роботи атомних електростанцій. Це цілком різні режими!
-
В найкоротші терміни сформувати дієздатну державну інспекцію, яка забезпечить всебічний контроль за виконанням технічних та нормативних рішень в системі електро-, тепло-, водо– та газопостачання. Мета – організація безпечної експлуатації основних систем життєдіяльності громадян, аби мінімізувати такі трагічні випадки, як вибухи газу в будинках, загибель людей від ураження електричним струмом, провалені під асфальт машини, обвалені стелі від затоплень, зокрема, і в дитячих установах, і т.ін.
-
Терміново припинити імпорт електроенергії в Україну зі східного напрямку, як такий, що несе загрозу енергетичній та національній безпеці держави. Механізм припинення можна реалізувати через тимчасову заборону/мораторій проведення НЕК Укренерго аукціонів на доступ до перетину. Рішення РНБО.
-
Активізувати роботу з інтеграції об’єднаної енергосистеми України до енергетичної системи континентальної Європи ENTSO-E, як незмінного курсу держави до європейської інтеграції, як в економічному, суспільному так і в енергетичному питаннях. Забезпечити неухильне виконання заходів та забезпечити об’єднання ОЕС з ENTSO-E в режимі експлуатації з 2023/25 року. Цю роботу почали ще на початку 2000-х.
- Виконати вимоги Закону та ліквідувати перехресне субсидування споживачів на ринку електричної енергії, як обов’язкову умову зростання економіки України:
- провести попередню потужну інформаційну обгрунтовуючу кампанію та запровадити відвертий діалог з суспільством;
- оприлюднити графік, принципи та величини зростання цін для побутових споживачів, а також напрямки використання додатково отриманих коштів;
- привести тарифи на електроенергію для населення до економічно обґрунтованого рівня з урахування захисту соціально-вразливих верств населення через персоніфіковану монетизацію субсидій;
- поетапне скасування перехресного субсидування дозволить поступово вивести на вільні ринки 90% зв’язаної електроенергії «Енергоатому» та 35% Укргідроенерго», що незмінно зменшить вартість електроенергії для кінцевих споживачів.
Закон прийняли, щоб його виконувати! Закон готували і приймали осмислено.
-
Скасувати штучні цінові обмеження (price caps) для генеруючих компаній при подачі заявок на всіх сегментах ринку електроенергії, одночасно посиливши контроль Антимонопольного комітету. Це вимога закону.
-
Терміново запровадити ринок допоміжних послуг, як обов’язкову умову ефективного функціонування ринку електричної енергії. Це вимога закону.
-
Затвердити до кінця року «Звіт НЕК «Укренерго» про достатність генеруючих потужностей». Вкрай необхідний документ, що визначає структуру потужностей для забезпечення балансу виробництва та споживання електричної енергії.
-
Забезпечити прозору та достатню інформацію для суспільства про результати роботи всіх сегментів ринку електроенергії (щоденну, місячну, квартальну, річну). Це буде підтвердженням задекларованої відкритості, прозорості для громадян України.
-
Забезпечити виконання у повному обсязі всіх взятих державою зобов'язаннь згідно Закону України "Про альтернативні джерела енергії". Не допустити ретроспективних змін в ціноутворенні для виробників за «зеленими тарифами». Закони потрібно виконувати і ретельно працювати перед прийняттям нових.
-
Запровадити аукціони на будівництво електростанцій на відновлювальних джерелах енергії з 1 січня 2020 року. Це значно впорядкує введення нових потужностей ВДЕ у відповідності до затвердженого «Звіту НЕК «Укренерго» про достатність генеруючих потужностей».
-
Внести зміни в Закон/правила ринку згідно з якими компанії, що виробляють електроенергію з відновлювальних джерел енергії беруть участь у балансуванні з фінансовими зобов’язаннями в разі порушення заявлених графіків виробництва без будь-яких пільг з 1-го січня 2022 року. Це світова практика, що дозволить диспетчеру балансувати енергосистему.
-
Створити повний розгорнутий прогнозний енергетичний баланс держави на 2020 рік. На підставі балансу розробити прогнозну фінансову модель по галузям і в розрізі базових підприємств галузі. Це світова практика.
-
Розробити тактичні завдання/заходи на 2020 рік і стратегічні до 2035 року.
Ще однією обов'язковою умовою є необхідність реорганізації структури уряду, а саме - призначення першого віце-прем’єр-міністра з питань паливно-енергетичного комплексу для забезпечення оперативного управління і координації роботи з усіма органами законодавчої та виконавчої влади.