1. Незаплановане тестування готовності енергосистеми до зими аварійною допомогою з суміжних європейських енергосистем пройшло успішно. В цьому захисному компоненті можна бути впевненими – перевірено, працює.
2. Рятувальний імпорт електроенергії з європейських країн в виявився недоступним в самий необхідний момент. Діючі дискримінаційні правила імпорту електроенергії (не для всіх) прийняті КМУ на початку року підтвердили свою неспроможність та нездатність.
Проте новий проект правил імпорту, виглядає, на перший погляд, такою ж сумнівною «схемою» з застосуванням перехресного субсидіювання, що взагалі-то заборонено законом.
3. Ринок електричної енергії разом з усіма його складовими компонентами взагалі не помітив та не відреагував на виникнення ситуативних передаварійний та аварійних режимів енергосистеми в серпні поточного року. Так само, як до цього не помітив війну, окупацію та навіть руйнацію енергетичної структури ракетними атаками з примусовими обмеженнями споживання.
4. В результаті та при тому, що для балансу в енергосистемі вітчизняного вугілля не вистачає, вітчизняного газу не вистачає, вітчизняної електроенергії теж не вистачає, наш «неринковий» ринок формує таку ціну, що унеможливлює їх купівлю по імпорту у європейських енергосистемах.
5. Збільшення цін, тарифів та прайскепів у попередні місяці частково допомогли, але кардинально не вирішили; Нове обговорюване можливе підвищення прайскепів до аргументованого рівня виглядає необхідним, але не достатнім.
6. Живильне та кардинальне для енергосистеми рішення, а разом ним для всієї країни, лежить в іншій площині – необхідна повна синхронізація правил вітчизняного ринку електроенергії з європейськими правилами. Тоді буде і імпорт і експорт.
Все інше – тимчасові милиці, ілюзії та піар-марево, доведено попереднім чотирьох річним досвідом.
7. Контрнаступ на руйнівні вади правил вітчизняного ринку електроенергії має розпочатися найближчим часом та йти паралельно та успішно з наступом ЗСУ аж до повного звільнення та очищення.
Домовитися з законами фізики та економічними законами є нездійсненою місією. Також доведено власним досвідом.
8. Рівномірність накопичення запасів вугілля на складах між усіма ТЕС при підготовці до ОЗМ має значення.
На сьогодні треба встигнути всіма доступними шляхами допомогти знайти кошти, щоб накопичити вугілля до зими на складах Трипільської, Змійвської та Слов’янської ТЕС до 200 тис тон на кожній з них і ще близько 2-3 млрд м3 газу приберегти в газосховищах на випадок «якщо що». Це не так багато у порівнянні зі збитками завданими ринком енергосистемі у чотири попередні роки.
9. Територіальні особливості підготовки до зими теж мають значення, та які також не варто ігнорувати.
Вже зрозуміло, що частину енергосистеми, яка знаходиться у прифронтовій зоні з активними бойовими діями підготувати до зими з оцінкою «успішно» навряд чи буде можливо. І про це варто артикулювати публічно і завозити туди на зиму генератори.
10. І наостанок, маю впевненість, що готовність енергосистеми до зими в подальшому в публічній площині не варто спрощено оцінювати у відсотках, у відремонтованих блоках, чи в тонах замінених трансформаторів, а тільки в вимірюваних критеріях, які безальтернативно виписані кодексами системи передачі, розподілу, правилами ліцензійної діяльності та іншими нормативними документами з урахуванням територіальних обставин непереборної сили.
11. Попит на правдиву всеосяжну інформацію щодо підготовки до ОЗП є величезний, з пропозицією - поки не дуже.
Так думаю.