Повномасштабна модель ринку електроенергії починалася з затвердженого тарифу на передачу для НЕК «Укренерго» зі збалансованого (як тоді здавалося) тарифу на передачу 01 липня 2019 року 347,43 грн/МВт·г.
Крім того, НЕК «Укренерго» стартував в новій моделі з нерозподіленим прибутком 10 млрд грн та базовим рівнем довгострокових кредитів банків в 4,6 млрд грн.
Проте далі, в липні – серпні 2019 року, тарифна історія базового топ гравця на ринку електроенергії набула кардинальних змін під впливом задоволених судових рішень за позовом великих споживачів та вимог двомісячного мирного протесту цих же споживачів під стінами НКРЕКП та НЕК «Укренерго».
Вплив був настільки негативним, що саме з того часу НЕК «Укренерго», крім надання послуг з передачі та диспетчеризації почав генерувати борги та збитки з подальшим мультиплікаційним ефектом.
Отже, за час функціонування динаміка тарифу на передачу виглядає наступним чином (грн/МВт·г):
- з 01 липня 2019 року – 347, 43;
- з 01 серпня 2019 року – 312,14;
- з 01вересня 2019 року – 116,54;
- з 01 січня 2020 року – 155,4;
- з 01 вересня 2020 року – 240,23;
- з 01 вересня 2020 року – 312,76.
!! Тут зупинимося, бо вже за результатами 2020 року НЕК «Укренерго» отримав фінансовий результат у вигляді чистого збитку в розмірі 27, 5 млрд грн замість тарифного прибутку 2,5 млрд грн та збільшив обсяг довгострокових кредитів з 4,6 до 12,3 млрд грн для часткової компенсації отриманих збитків.
В цьому ж році заборгованість НЕК «Укренерго» перед постачальниками робіт та послуги зросла на 42 млрд грн. Це дані з відкритих джерел.
Рухаємося далі:
- з 01 січня 2021 року – 293,93;
- з 01 січня 2022 року – 345,64;
- з 1 січня 2023 року – 430,25;
- з 01 квітня 2023 – 485,1.
- з 1 січні 2024 року (проект) – 526,50 при раніше схваленому 592,89 грн/МВт·г.
Наскільки є збалансованим цей тариф з реальними потребами Оператора системи передачі, наскільки він відповідає потребам Оператора системи передачі, який перебуває в збитках та у стані відновлення, та чи зупиниться процес зростання боргів та збитків з 2024 року стане зрозумілим вже завтра за результатами засідання НКРЕКП 9 грудня 2023 року.
Не пропустить. Надзвичайно важлива для країни подія.
Бо позаду борги та збитки, попереду зима та синхронізація ринків, а сьогодні загрози, невизначеність та недомовки.
І ще, до предмету цього допису.
Всі ключові державні енергетичні підприємства з другою половини 2022 року перестали оприлюднювати річні та проміжні фінансові звіти на власних веб-сайтах. Закон про бухгалтерський облік та звітність ніхто не відміняв. Чому не публікуються? – невідомо, на перший погляд підстав для цього немає. За законом зазначена звітність не відноситься навіть до комерційної таємниці.
P.S. СТАН ЕНЕРГОСИСТЕМИ УКРАЇНИ:
◊ Сьогодні похолодання збільшило споживання. Це призвело до виникнення дефіциту в енергосистемі.
◊ З 11 до 19:00 для збалансування енергосистеми буде застосовано аварійну допомогу зі Словаччини, Румунії, Польщі.
◊ Споживайте електроенергію ощадливо!
P.P.S. "РЕЗЕРВИ ПОТУЖНОСТІ МАЮТЬ ЗНАЧЕННЯ" Цей коментар відноситься вже до іншого, порядку денного "Про затвердження тарифу на послуги з диспетчеризації" Чи у повному обсязі передбачені в тарифі на диспетчеризацію кошти на закупівлю резервів первинного, вторинного та третинного регулювання на 2024 рік, як це передбачено КСП? А ще на послуги на виробництво електроенергії для потреб ОЕС 3-4 енергоблоками на газі ?