Лист Прем’єр-міністру України

Про необхідність розробки спеціального підходу до впровадження CBAM щодо українського експорту

Премєр-міністру України
Шмигалю Д.А.
01008, м. Київ, вул. М. Грушевського, 12/2

Щодо ініціювання Україною
застосування положень частини
7 статті 30 Регламенту
CBAM

Шановний Денисе Анатолійовичу!

Користуючись нагодою, висловлюємо свою повагу, та звертаюсь до Вас,
пане Прем’єр-міністр України, від імені ГС «Всеукраїнська Енергетична Асамблея» (далі – Асамблея) щодо застосування Механізму прикордонного вуглецевого коригування Carbon Border Adjustment Mechanism (далі – CBAM), запровадженого Регламентом (ЄС) 2023/956 Європейського Парламенту та Ради від 10 травня 2023 року.

Асамблея наголошує на необхідності розробки спеціального підходу до впровадження CBAM щодо українського експорту. Зокрема, вважаємо доцільним розглянути можливість запровадження механізму відтермінування або перегляду вимог CBAM на період дії воєнного стану в Україні. Виходячи з положень частини 7 статті 30 Регламенту CBAM, Україна має можливість ініціювати звернення до Європейської Комісії щодо запровадження тимчасових заходів для третіх країн, що зазнали впливу непередбачуваних та неспровокованих подій із руйнівними наслідками для економіки та промисловості.

На жаль, станом на сьогодні така процедура з боку України ще не була офіційно розпочата. Водночас наявна ситуація, пов’язана з повномасштабною збройною агресією рф проти України, беззаперечно підпадає під форс-мажорні обставини, на які поширюється дія згаданого положення Регламенту. У разі надходження відповідного звернення, Європейська Комісія проведе належну оцінку та, за необхідності, запропонує тимчасові регуляторні зміни на рівні ЄС.

Особливу увагу просимо звернути на ризики для енергетичної галузі, яка, поряд із промисловістю, є надзвичайно вразливою до наслідків впровадження CBAM. Зокрема:

  • підприємства електроенергетики наразі не мають ані технічної, ані фінансової спроможності впровадити повноцінні заходи з декарбонізації в короткостроковій перспективі;
  • значна частина енергетичної інфраструктури, яка потенційно могла б постачати низьковуглецеву електроенергію для експортоорієнтованих підприємств або брати участь в експорті електроенергії до ЄС, зруйнована, окупована або функціонує з високим рівнем ризиків;
  • імплементація національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів лише розпочата, і її повноцінне функціонування вимагає тривалого перехідного періоду.

Автоматичне застосування CBAM до української електроенергії та енергоємної продукції може призвести до втрати експортних надходжень, уповільнення модернізації енергосистеми та ускладнення відновлення критичної інфраструктури. Навпаки, забезпечення доступу до ринку ЄС для українських енергоємних товарів та електроенергії сприятиме збереженню робочих місць, підтримці функціонування ключових об’єктів інфраструктури, а також формуванню фінансової бази для інвестицій у «зелений» перехід.

Враховуючи вищезазначене, приймаючи до уваги надскладні умови функціонування енергетичного комплексу України звертаємося до Вас, шановний Денисе Анатолійовичу, із проханням якнайшвидше ініціювати процедуру звернення до Європейської Комісії відповідно до  частини 7 статті 30 Регламенту CBAM з метою захисту національних економічних інтересів та забезпечення конкурентоспроможності української продукції на ринку ЄС.

Асамблея готова надати повну експертну, аналітичну, правову та комунікаційну підтримку в процесі формування офіційної позиції України та підготовки відповідного звернення до Європейської Комісії.

З повагою

І.В. Плачков,
Голова Ради Спілки

Може зацікавити

Припинити дискримінаційне відношення при погашенні заборгованості виробникам з ВДЕ
Щодо коригування вуглецю на кордоні