Нове ПСО є дискримінацією НАЕК «Енергоатом»

НАЕК «Енергоатом»28 квітня 2021 року, ще до призначення нового міністра енергетики України та повністю проігнорувавши позицію ДП «НАЕК «Енергоатом», уряд за поданням Міненерго ухвалив постанову № 439, якою внесено зміни до Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії.

Зазначена постанова набула чинності з дня опублікування – 29 квітня, у передостанній робочий день напередодні тривалих травневих вихідних.

Внесені й уже узаконені зміни містять норми, які не тільки не покращують, а й навпаки – ще більше дискримінують і обмежують роботу Енергоатома, відкриваючи шлях корупції, зловживанням та черговим схемам.

Так, рішенням уряду встановлюється, що розрахунки перед Енергоатомом за спожиту побутовими споживачами електроенергію здійснюватимуться за остаточним принципом – після сплати всіх тарифів: на передачу, розподіл і постачання. Якщо ж у підсумку ділення залишку грошових коштів на обсяг споживання населенням електроенергії окремі постачальники матимуть результат, менший, ніж 10 грн за 1 МВт-год, то ДП «НАЕК «Енергоатом» повинно компенсувати таким постачальникам грошові витрати.

Наразі лише у шести з 24 постачальників універсальних послуг (ПУП), з якими НАЕК повинна укласти договори, за результатами продажу електричної енергії населенню формується позитивний залишок грошових коштів для придбання продукції у Компанії. Решта ж постачальників мають від’ємне сальдо, тож потребуватимуть грошової компенсації з боку Енергоатома.

Отже, Енергоатом не лише майже безкоштовно постачатиме електроенергію населенню, а ще й власним коштом субсидіюватиме інших учасників ринку, які в процесі постачання електричної енергії побутовим споживачам матимуть від’ємний фінансовий результат і дефіцит коштів.

Внаслідок таких «новацій» НАЕК додатково витрачатиме (втрачатиме!) щонайменше 3 млрд грн на рік.

Подальші перспективи теж не оптимістичні, адже зрештою не уникнути численних судових спорів суб‘єктів ринку, які здебільшого є приватними компаніями, з Енергоатомом, що може призвести до арешту рахунків, блокування майна, рейдерства й інших непередбачуваних наслідків для державної компанії.

Крім того, до 15 травня НАЕК має укласти й налагодити адміністрування договорів з усіма 24-ма ПУПами в Об’єднаній енергосистемі України. Раніше цю функцію виконувало держпідприємство «Гарантований покупець».

Енергоатом має обмаль часу на запуск і апробацію нової моделі та не має відповідних білінгових систем, тож її запуск є ризиком для всіх. Поспіх прийняття таких важливих для всієї країни рішень неабияк дивує. Особливо з огляду на те, що йдеться про забезпечення якісного та безперебійного постачання електричної енергії всьому населенню держави.

Враховуючи вищевикладене, ДП «НАЕК «Енергоатом» пропонує:

  1. скасувати постанову Кабінету Міністрів України № 439, а дію попередньої моделі ПСО продовжити до 30 червня 2021 року;
  2. докладно проаналізувати, хто, в який спосіб і на чию користь свідомо підготував таке урядове рішення, яке наносить шкоду державним енергогенеруючим компаніям. Відповідні звернення скеровано до Міненерго та Кабміну.

НАЕК «Енергоатом»

За темою:

Чергові зміни в ПСО

ПСО в електроенергетиці продовжено до 1 травня 2021 року

Кабміном внесено зміни до Положення про ПСО та Порядок проведення електронних аукціонів

Може зацікавити

Як Україна планує добудувати енергоблоки №3 та №4 Хмельницької АЕС з залученням «болгарського» обладнання російського походження
Юрій Саква про ринок електроенергії