Бліц-інтерв’ю TheБабель з Андрієм Герусом, новим представником Президента в Уряді
Президент Володимир Зеленський призначив свого представника в Кабміні. Ним став колишній член Нацкомісії з регулювання енергетики Андрій Герус. Раніше він активно виступав проти монополії в енергетиці компанії «ДТЕК» Ріната Ахметова і формули «Роттердам +». 22 травня Герус уперше був на засіданні уряду в новій якості.
Одразу після цього ми запитали в нього, хто з чинних міністрів готовий працювати з новою владою, на що поміняють «Роттердам +» і коли запустять новий ринок електроенергії. Головна новація реформи — створення вільного ринку. Споживачі зможуть самі обирати, у кого і на яких умовах купувати електроенергію.
Що саме ви будете робити в Кабміні?
Посада представника президента в Кабміні не нова. До цього був Віталій Ковальчук [представник Петра Порошенка в 2016—2019 роках], перед ним — Олександр Данилюк [2014—2015 роки]. Представник президента має право висловлювати побажання, зауваження, заперечення до того, що ухвалює уряд. Це багато рутинної економічної роботи. У певних виняткових випадках у президента є право зупиняти рішення Кабміну й оскаржувати їх у Конституційному суді. Ми намагатимемося ці практики не застосовувати, але такі опції теж є.
Як ви плануєте співпрацювати з урядом, який не хоче цього?
В ідеалі, це має бути конструктив. Як воно буде в цьому випадку — не знаю. Це залежить від політичної поведінки деяких сьогоднішніх політичних гравців.
Є міністри, які готові до діалогу з вами? Хто вони?
В уряді є відповідальні, компетентні та грамотні люди. Але я не називатиму прізвищ, бо це політичні рішення.
Сьогодні ви вперше були на засіданні уряду в новій ролі. Яке враження, з командою Зеленського там готові співпрацювати?
Я був на публічній частині засідання уряду, щоб висловити позицію президента стосовно введення нового ринку електроенергії. На жаль, засідання провели так, що можливості зробити цього не було. Питання про новий ринок, яке насправді масштабне й дуже проблемне, не було ані в регламенті, ані в порядку денному, його навіть не озвучили. І тільки після засідання Кабміну ми почули, що це питання прийняли. Тобто люди навіть не зрозуміли, за що саме голосували. Я був неприємно вражений.
Новий ринок електроенергії мають запустити з першого липня. У Європейському банку реконструкції та розвитку дуже сумніваються, що ми встигнемо до цього часу. Як це відбуватиметься?
Із запуском «нового ринку» може відбутися певний колапс ціноутворення. Коли дві компанії контролюють 90% ринку, вони можуть домовитися чи просто підняти ціни. Перш за все, це цінові ризики. По-друге, є проблеми з нормативно-правовою базою — не всі підзаконні акти ухвалені. І, по-третє, — технічні проблеми. Ціна на електроенергію на ринку змінюється щогодини. У нас немає системи погодинного обліку, системи передачі даних, немає таких біржових механізмів і протестованих ІТ-продуктів. Якщо все запуститься зараз, ми не знаємо, які технічні та фінансові проблеми можуть бути. Не можна таку складну реформу проводити настільки непідготовлено. Ми спробуємо звернутися до уряду та парламенту з пропозицією перенести введення цього ринку ще на один рік, додатково підготуватися і запускати, коли все буде готово. Інакше це може дискредитувати всю реформу.
Якщо вам не вдасться провести цю ідею через уряд, що ви робитимете?
Ми виступаємо за те, щоб спокійно вирішувати ці питання. Але є різні механізми: через РНБО, якщо це становить загрозу для енергетичної безпеки країни, є уряд, є парламент. Ми будемо не просто критикувати, а й пропонувати альтернативу. Якщо парламент цю альтернативу не приймає і вважає, що правильно саме так, то це його рішення, і відповідальність на ньому.
Ви завжди критикували формулу «Роттердам +», що буде з нею?
Ситуація проста. Якщо запрацює «новий ринок», то він замінить «Роттердам +», але тоді ми можемо отримати ціну «Роттердам ++». Я думаю, що потрібно знайти спосіб формульного ціноутворення, але не «Роттердам +». Насправді тариф теплової генерації вже знижується, це видно з цифр.
Ви пропонуєте якісь альтернативи?
Звичайно. «Роттердам» без плюса і з певним дисконтом на вміст сірки.
Як ви будете це робити?
Воно вже так потроху відбувається в силу певних обставин. Ми будемо цей процес моніторити. Насправді, важливо що? Важлива справедливість у тарифоутворенні, тоді буде довіра.
Які енергетичні ініціативи ви пропонуватиме насамперед?
Ще на зустрічі з єврокомісаром [з питань європейської політики сусідства та перемовин із розширення Йоганнесом] пан Зеленський говорив, що демонополізація енергетичних ринків — один з наших пріоритетів. Відкриття ринку для імпорту електроенергії стимулюватиме конкуренцію. Наприклад, електроенергія на біржі в Угорщині сьогодні дешевша, ніж тарифи українських вугільних електростанцій. Якщо відкриємо для них ринок, українські вугільні електростанції в умовах конкуренції знизять ціни.
Також потрібно скорочувати споживання енергоресурсів. Тарифна проблема через те, що в нас занадто великі витрати тепла в будинках. Тому енергоефективність — ключове питання.
Ще одне першочергове питання — збільшення видобутку українського газу. Якщо «Нафтогаз» не може самостійно наростити видобуток, потрібно залучати іноземних інвесторів. Зі збільшенням видобутку газу ми зможемо відмовитись від дорогого імпортного.