Старт нового ринку електроенергії з 1 липня 2019 р. може створити значні ризики для інтересів споживачів. Водночас відстрочення запуску ринку може призвести до повного скасування реформи та не гарантує прийняття відповідних рішень у більш пізній період.
Про це сказав на прес-конференції в Києві керівник ДП «НЕК «Укренерго» Всеволод Ковальчук. Він підкреслив, що Укренерго наразі виконує всі вимоги законодавства, що регулюють хід впровадження реформи, і на 1 липня компанія буде готова працювати в умовах нового ринку, але також буде готовою і до рішення про перенесення початку функціонування нового ринку на будь-яку іншу дату.
Серед ключових ризиків – це низький рівень конкуренції через високу концентрацію виробників електроенергії, що може призвести до неконтрольованого збільшення ціни на електроенергію в умовах відсутності належного захисту споживачів, а також відсутність налагодженої системи подання достовірних даних комерційного обліку від операторів систем розподілу.
«В Україні 76% виробництва електроенергії припадає лише на двох виробників (НАЕК «Енергоатом» — 55% та ДТЕК — 21%). При цьому відсутній імпорт електроенергії, який може створити конкуренцію національним виробникам, а нова модель ринку поки що не передбачає ніяких прямих ефективних запобіжників, що могли би впливати на виробників зі значною часткою на ринку. Але водночас ці проблеми — наслідок застарілої моделі, яка працювала в електроенергетиці останні 20 років. Тому нам важливо не просто запровадити ринок, а й зробити це правильно та врахувати усі ризики та нюанси, які стали зрозумілими в ході процесу підготовки до запуску ринку», — зазначив Всеволод Ковальчук.
Ще один пласт проблем – неприйняття усіх необхідних нормативно-правових актів та заходів, які уможливлять впровадження нового ринку електричної енергії з 1 липня 2019 року. Наприклад, досі відсутній повний перелік нормативних актів для запуску ринку допоміжних послуг. Також вже півроку залишається невирішеною проблема з блокуванням платежів для розробників програмного забезпечення для балансуючого ринку та ринку допоміжних послуг.
Зважаючи на те, що до запланованого старту нової моделі ринку 1 липня 2019 р. залишилося обмаль часу, Укренерго пропонує розглянути та проаналізувати три сценарії можливого розвитку подій, які сьогодні активно обговорюються експертами та учасниками ринку електричної енергії. Перший — старт відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» 1 липня 2019 р., другий — з перенесенням дати на 1 жовтня 2019 р. і третій — з датою старту 1 квітня 2020 р.
«Кожен сценарій має свої певні ризики, які чітко ідентифіковані нами та іншими колегами. Існують конкретні механізми їх мінімізації чи усунення, що були запропоновані нами сьогодні. У будь-якому разі рішення щодо початку роботи нового ринку з 1 липня 2019 року – за Урядом та НКРЕКП, а у разі необхідності перенесення дати запуску – за Парламентом. В будь-якому з окреслених сценаріїв потрібна скоординована робота усіх без винятку ключових стейкхолдерів. Без належно підготовлених та ухвалених рішень є висока вірогідність, що конкуренції на ринку не відбудеться в достатній мірі, а значить, споживач залишиться сам на сам з усіма проблемами нового ринку», — резюмував В. Ковальчук.