Щодо погашення заборгованості на Оптовому ринку електроенергії

На ДП «Енергоринок» згідно з Законом України «Про ринок електричної енергії» покладені функції зі здійснення заходів погашення кредиторської та дебіторської заборгованості, що утворилась на Оптовому ринку електричної енергії України. До 01.07.2019 ДП «Енергоринок» виконувало функції: Оптового постачальника електроенергії, Розпорядника системи розрахунків, Розпорядника коштів ОРЕ, Головного Оператора системи комерційного обліку електроенергії.

З 01.07.2019 згідно із Законом «Про ринок електричної енергії» відбувся повномасштабний перехід до нового конкурентного ринку електроенергії. Зазначу, що рівень дебіторської та кредиторської заборгованості ДП «Енергоринок» перед іншими учасниками ринку сягав близько 30 млрд гривень.

Законом України №719-IX «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії» передбачено комплекс заходів щодо врегулювання питання повного погашення заборгованості, яка виникла на оптовому ринку до 1 липня 2019 року.

Структура заборгованості ДП «Енергоринок»

Дебіторська заборгованість ДП «Енергоринок» складає 29 423 млн грн (на 01.05.2021). Серед боржників постачальники, які проводили діяльність в тому числі на тимчасово окупованій території, – 26 368 млн грн (листопад 1998 - вересень 2014 накопичення боргу 11 101 млн грн, жовтень 2014 - квітень 2015 – 4 690 млн грн, травень 2015 - червень 2019 –10 576 млн грн).

Кредиторська заборгованість ДП «Енергоринок» складає 27 008 млн грн. Найбільші борги перед НАЕК «Енергоатом» – 11 598 млн грн, ТЕС – 4 914 млн грн, ТЕЦ – 3 123 млн грн, НЕК «Укренерго» – 1 675 млн грн, ПрАТ «Укргідроенерго» – 1176 млн грн.

Основні причини виникнення заборгованості:

  • постачання електричної енергії на тимчасово окуповані території Автономної Республіки Крим, Донецької та Луганської областей до прийняття Міністерством енергетики України рішення про їх відключення;
  • відсутність повного покриття собівартості вугілля вугледобувним підприємствам з державного бюджету;
  • низький рівень платіжної дисципліни водоканалів.

Погашення заборгованості передбачалося з двох етапів — це механізми, які здійснюються до 01.01.2024, та механізми, які здійснюються з 01.01.2024.

I етап

1) Погашення заборгованості шляхом встановлення НКРЕКП алгоритму розподілу коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання операторів системти розподілу, електропостачальників та оптового постачальника електричної енергії (див. постанову НКРЕКП від 14.04.2021 № 640);

2) Застосування процедури взаєморозрахунків з використанням бюджетних та власних/залучених коштів учасників процедури погашення;

3) Погашення (списання) заборгованості. Списання заборгованості державних підприємств, а саме НАЕК «Енергоатом», НЕК «Укренерго», ПАТ «Центренерго», ПрАТ «Укргідроенерго» та інших, мало б відбуватися шляхом відшкодування збитків за рахунок емісії ОВДП.

II етап

1) Заміна сторони у зобов’язанні (відступлення прав вимоги);

2) Списання залишку заборгованості оптового постачальника.

Реалізація ЗУ №719-IX

Державна підтримка вугледобувних підприємств на погашення заборгованості за спожиту електричну енергію

Щодо погашення заборгованості за ЕЛЕКТРИЧНУ ЕНЕРГІЮ підприємств водопостачання

Проведення взаєморозрахунків

Погашення (Списання) заборгованості державними підприємствами ПЕК

В нас на сьогодні діє дуже жорсткий кодекс по процедурах банкрутства, і якщо найближчим часом ми не вийдемо на конструктивну роботу з врегулювання заборгованості, наслідки можуть бути дуже плачевні для галузі й для економіки в цілому.

Досягнення мети Закону №719-IX – це повне погашення заборгованості, яка виникла до 1 липня 2019 року на ОРЕ, але зазначене погашення можливе лише внаслідок повної реалізації всіх його механізмів. Врегулювання питання повного погашення заборгованості не можливо без прийняття таких законопроєктів:

  • Проект від 06.11.2019 №2390 «Про внесення змін до Кодексу України з процедур банкрутства (щодо заходів, спрямованих на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії)». Мораторій на банкрутство ДП «Енергоринок», на учасників розрахунків не розповсюджується заборона на проведення розрахунків відповідно Закону.
  • Проект від 06.11.2019 №2388 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо джерел формування спеціального фонду». Спрямування акцизного податку з виробленої в Україні електричної енергії в спеціальний фонд держбюджету для погашення заборгованості.
  • Проект від 06.11.2019 №2389 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо заходів, спрямованих на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії. Даний законопроект 17.09.2020 Верховною Радою України повернуто на повторне перше читання до Головного комітету, його положення включено у проект Закону України №4101-д «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».
  • Проект від 23.02.2021 №5139 «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо заходів, спрямованих на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії»

Також реалізація заходів, які передбачені Законом №719-IX, призведе до покращення фінансової ситуації в діючій моделі ринку електричної енергії, дозволить зберегти контроль держави в енергетичному секторі, фінансового оздоровлення державних енергогенеруючих компаній».

Юрій Гнатюк, директор ДП «Енергоринок»

За темою:

Обговорення ситуації з боргами ДП «Енергоринок»

Борги «старого» ринку електроенергії

Може зацікавити

 Фінансовий результат від діяльності державних підприємств на ринку електричної енергії в якісних оцінках
Іван Плачков