13 липня Верховна Рада не підтримала в першому читанні проєкт закону №3659 про внесення змін до держбюджету-2020, яким пропонувалося розширити напрями надання держгарантій за рішенням Кабміну, що дозволило б продовжити роботу із залучення Укргідроенерго іноземних інвестицій для реалізації інвестпроєктів.
Неприйняття депутатами відповідних змін ставить під сумнів подальшу реалізацію проєктів з будівництва третьої черги Дністровської ГАЕС в складі гідроагрегатів № 5 – 7 та будівництва Канівської ГАЕС, зведення яких передбачене Програмою розвитку гідроенергетики до 2026 року та Енергетичною стратегією України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність, конкурентоспроможність», схваленої розпорядженням Кабінету міністрів № 605-р від 18.08.2017.
Інвестиційні проекти відповідають стратегічним програмним документам Уряду:
- Енергетичній стратегії України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність, конкурентоспроможність», схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.08.2017 № 605;
- Програмі розвитку гідроенергетики на період до 2026 року, що схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 552.
Втім, залучення пільгового фінансування для реалізації проєктів Укргідроенерго можливе лише за умови надання державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань за кредитами, що залучатимуться для будівництва гідрогенеруючих потужностей.
«На сьогодні Об’єднана енергосистема країни через стрімкий розвиток «зеленої» енергетики в умовах нового ринку електроенергії відчуває гострий дефіцит маневрових потужностей, який вже складає більше 2000 МВт. А введення нових об’єктів відновлюваної енергетики буде лише збільшувати цей дефіцит. В свою чергу, цей дефіцит не дає можливості в достатньому об’ємі приймати потужності атомної генерації. Будівництво нових гідроакумулюючих станцій може вирішити цю проблему.
Окрім того, будівництво ГЕС і ГАЕС- це вагомий внесок у зменшення імпорту природного газу й вугілля та потужний крок із забезпечення енергетичної незалежності України відповідно до умов інтеграції ОЕС України з енергосистемами Європи. Нові вимоги щодо розвитку енергетичного сектору країни без викидів парникових газів викладено у Паризькій кліматичній угоді.
Державна компанія Укргідроенерго має низку перспективних проєктів, які знаходяться на етапі проєктно-вишукувальних робіт і будівництво яких планується розпочати у середньостроковій перспективі, серед них будівництво Каніської ГАЕС та третя черга Дністровської ГАЕС. Для реалізації таких проєктів Укргідроенерго і проводить пошук джерел фінансування. Підписано низку меморандумів з іноземними компаніями, які готові інвестувати в ці проєкти. Водночас, залучення пільгового фінансування для реалізації цих проєктів можливе лише за умови надання державних гарантій», - зазначає генеральний директор Укргідоенерго Ігор Сирота.
З метою реалізації зазначених та низки інших перспективних проєктів ПрАТ «Укргідроенерго» підписало низку меморандумів з турецькими компаніями «DOGUS INSAAT VE TICARET AS» та «ÖZALTIN Holding», китайськими компаніями «China Gezhouba Group International Engineering» (CGGC), «China Machinery Engineering Corporation» (CMEC), «Powerchina International Group Limited», «China National Electric Engineering Co., Ltd.» (CNEEC) та з німецькими компаніями «Amos Finance AG» і «INPEC INGINEERING GmbH». Розглядаються пропозиції компаній щодо можливості спільної реалізації проєктів. Європейський Інвестиційний банк повідомив про зацікавленість у фінансуванні проєктів.
Надання державної підтримки шляхом забезпечення державних гарантій здійснюється відповідно до бюджетного законодавства.
Задля того, щоб інвестиційний проект отримав державну підтримку у вигляді державних гарантій, він повинен пройти конкурсний відбір, який здійснюється відповідно до частини третьої статті 121 Закону України “Про інвестиційну діяльність” та постанови Кабінету Міністрів України від 13.11.2013 №835 «Про затвердження Порядку відбору інвестиційних проектів, для реалізації яких надається державна підтримка».
Відбір здійснюється конкурсними комісіями, які утворюються центральними органами державної влади, що приймають рішення про надання державної підтримки для реалізації інвестиційних проектів.
Для участі у відборі суб’єкти інвестиційної діяльності подають відповідальному органові заяву з додаванням документів згідно переліку, який визначений у Постанові. При цьому обов’язковими є висновки за результатами державної експертизи інвестиційних проектів відповідно до статті 15 Закону України «Про інвестиційну діяльність».
При розгляді документів конкурсна комісія в тому числі враховує і рішення ВРУ щодо можливості надання державних гарантій.
Відповідальний орган з урахуванням рішення конкурсної комісії подає в установленому порядку Кабінету Міністрів України пропозиції щодо надання державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань за кредитами, що залучаються для реалізації інвестиційних проектів.
Лише після цього Кабінет Міністрів України може прийняти відповідне рішення.
Довідково
ПрАТ «Укргідроенерго» - найбільша гідрогенеруюча компанія в Україні, що включена до переліку 15 підприємств державного сектору економіки, сумарні активи яких становлять 70% від загального показника у держсекторі. 100% акцій товариства належить державі. До складу компанії входять десять станцій на річках Дніпро та Дністер
Сумарна встановлена потужність гідроелектростанцій становить 5844,2 МВт. Загальна кількість агрегатів на станціях товариства складає 103 одиниці.
Будівництво третьої черги Дністровської ГАЕС у складі 5-7 гідроагрегатів, а також будівництво Канівської ГАЕС дозволить вирішити проблеми дефіциту маневрених потужностей в ОЕС України та створить резерв регулювання для підключення генерації на відновлювальних джерелах електричної енергії. Окрім того, сприятиме зняттю перевантаження базових станцій у години пік та розвантаження їх у години нічного провалу (при цьому досягається загальносистемний ефект за рахунок економії викопного палива – вугілля та газу на блоках ТЕС та зменшуються викиди забруднюючих речовин у повітря), а також сприятиме виконанню Україною у процесі інтеграції ОЕС України до загально європейської енергосистеми ENTSO-E вимог стосовно регулювання частоти та активної потужності.
Середньорічна економія газу за рахунок введення в експлуатацію Канівської чи ІІІ-ї черги Дністровської ГАЕС 125 млн. м3, вугілля 533 тис.тн та 1104 тис.тн відповідно.
Додатковий соціальний та економічний ефект від реалізації проєктів полягатиме у наступному:
- розвиток соціальної інфраструктури в районах будівництва (по проєкту «Будівництво Канівської ГАЕС» передбачено коштів в сумі 1 046 млн. грн., по проєкту «Будівництво 3-ї черги Дністровської ГАЕС» передбачено коштів в сумі 350 млн. грн.);
- створення нових робочих місць для місцевого населення (по проєкту «Будівництво Канівської ГАЕС» кількість працівників задіяних при будівництві близько 2000 осіб, кількість експлуатаційного персоналу - 236 осіб, по проєкту «Будівництво 3-ї черги Дністровської ГАЕС» кількість працівників задіяних при будівництві близько 800 осіб, кількість експлуатаційного персоналу - 576 осіб);
- збільшення надходжень до бюджетів та державних цільових фондів в період будівництва та подальшої експлуатації (по проєкту «Будівництво Канівської ГАЕС» середньому становитиме близько 1370 млн. грн. щорічно, загальний бюджетний ефект 25 470 млн. грн.; по проєкту «Будівництво 3-ї черги Дністровської ГАЕС» середньому становитиме близько 749 млн. грн. щорічно, загальний бюджетний ефект 20 224 млн. грн.);
- відновлення доріг (капітальне, з укладанням нового дорожнього полотна) на період будівництва та експлуатації; - розвиток ринку будівельних матеріалів та обладнання України.
Є позитивні висновки експертизи відповідно до законодавства щодо інвестиційних проектів.
За результатами комплексної експертизи проектної документації отримано Експертний звіт щодо розгляду проектної документації по проекту «Будівництво Канівської ГАЕС» від 29.03.2013 р. № 00-1837-12/ПБ, в якому встановлено, що зазначена документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотримання вимог до міцності, надійності та довговічності об’єкту будівництва; його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення; санітарного і епідеміологічного благополуччя населення; охорони праці, екології; пожежної безпеки; техногенної безпеки; енергозбереження; кошторисної частини проекту будівництва і може бути затверджена в установленому порядку.
Також отримано позитивний висновок Міністерства екології та природних ресурсів України № 17/024 від 18.10.2013 р. у процесі державної екологічної експертизи матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище «Канівська ГАЕС, Канівський р-н, Черкаська обл., України».
Враховуючи позитивні висновки експертиз проектної документації, які діяли на момент прийняття Урядом рішення про затвердження проекту, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.12.2013 р. № 1050-р був затверджений проект та титул будови «Будівництво Канівської ГАЕС».
15.03.2017 отримано Дозвіл на виконання будівельних робіт проєкту будівництва Канівської ГАЕС № ІУ 115170742270.
В 2019 році розроблений Інвестиційний проєкт «Будівництво Канівської ГАЕС», який пройшов державну експертизу та отримав:
- позитивний висновок Мінекономрозвитку від 20.06.2019 №107-2019;
- позитивний висновок Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 29.07.19 № 12;
- позитивний висновок Міністерства фінансів України щодо ідентифікації та оцінки ризиків проєкту від 12.12.2019 № 12010-11/30-7/32953.
Будівництво Дністровської ГАЕС триває. Наразі реалізуються І та ІІ черги будівництва. Проектна документація по проекту «Будівництво третьої черги Дністровської ГАЕС в складі гідроагрегатів № 5 – 7» не розроблялась. На замовлення ПрАТ «Укргідроенерго» на основі вихідних даних, підготовлених генеральним проєктувальником будівництва ПрАТ «Укргідропроект», розроблено інвестиційний проєкт. Державна експертиза інвестиційного проєкту ще не проводилась.