Про можливу ліквідацію ДП «Гарантований покупець»

Про можливу ліквідацію ДП «Гарантований покупець»

USAID Проект енергетичної безпеки (ESP) розглянув проект Постанови Кабінету Міністрів України, яка передбачає ліквідацію ДП «Гарантований покупець» та визначає НАЕК «Енергоатом» гарантованим покупцем електроенергії з 01 травня 2020 року.

USAID повідомляє, що поглиблений аналіз галузевої практики та чинного законодавства, проведений аналітичною командою ESP, демонструє, що поспішна ліквідація ДП «Гарантований покупець» та надання функцій гарантованого покупця НАЕК «Енергоатом» матимуть дуже серйозні наслідки для функціонування оптового ринку електричної енергії.

Це може призвести до краху ринку та неможливості виконання спеціальних обов’язків (PSO), особливо з огляду на те, що ринок електричної енергії перебуває в критичному періоді внаслідок пандемії коронавірусу.

Серед причин такого висновку:

  •  Надання функцій гарантованого покупця учаснику оптового ринку порушує незалежність оператора спеціальних обов’язків, що може призвести до невиконання призначених функцій. НАЕК «Енергоатом» матиме конфлікт інтересів при розподілі коштів на виконання спеціальних обов’язків, особливо за наявності фінансового дефіциту або затримки коштів.
  • Заміна діючого товарного PSO на фінансове PSO передбачає продаж більшого обсягу електричної енергії, виробленої НАЕК «Енергоатом», на ринках електроенергії. Введення нового фінансового PSO без належного опрацювання, перш ніж в Україні буде створений добре регульований, функціонуючий та прозорий ринок двосторонніх договорів, може призвести до краху ринку «на добу наперед». Це також збільшить поточну концентрацію ринку електричної енергії та зменшить його прозорість. У зв'язку з цим, нещодавнє формування цін на ринку «на добу наперед», коли НАЕК «Енергоатом» фактично встановлював ціну з дуже високими заявками на рівні, що наближається до цінових обмежень, є тривожним показником можливих ризиків для ринку, а отже, і для споживачів електричної енергії.
  • Адміністрування спеціальних обов’язків для населення вимагає незалежної та об'єктивної оцінки розміру щомісячної підтримки домогосподарств для кожного постачальника універсальних послуг (ПУП), виходячи з енергетичних профілів та споживання домогосподарств. Через те, що НАЕК «Енергоатом» буде упередженим у цьому процесі, таку оцінку повинна виконувати НКРЕКП, що збільшить навантаження на регулятора та потребуватиме часу для її запровадження.

Проект USAID ESP розробив стратегію, модель та дорожню карту для належного впровадження удосконаленого фінансового PSO (F-PSO), включаючи його поступове скорочення та відміну. Цей підхід відповідає рекомендаціям Секретаріату Енергетичного співтовариства. Дорожня карта описує всі зміни до законодавства, Податкового кодексу та Правил ринку, які необхідні для впровадження F-PSO. Стислий виклад стратегії та плану реалізації міститься в оприлюдненій презентації.

Команда ESP готова представити дорожню карту всім учасникам ринку. Тим часом, щоб зберегти стабільність сектора, знизити ризик падіння ринку та можливого невиконання спеціальних обов’язків протягом такого кризового періоду, ESP наполегливо рекомендує не вносити жодних змін у чинний механізм спеціальних обов’язків. З іншого боку, ESP й надалі підтримуватиме сторони, які беруть участь у впровадженні спеціальних обов’язків, для покращення їхньої ефективності та фінансових результатів у процесі виконання функцій PSO.

USAID ESP

Може зацікавити

Як Україна планує добудувати енергоблоки №3 та №4 Хмельницької АЕС з залученням «болгарського» обладнання російського походження
Юрій Саква про ринок електроенергії