1.Закон України «Про НКРЕКП» набув чинності 22 листопада 2016 р. На сьогодні існує загроза невиконання положень Закону про ротацію Членів комісії. Два Члени комісії першої хвилі ротації (6-12-18) звільнено. Конкурсна комісія не призначена. Перша ротація не відбулася.
2. Закон України «Про ринок електричної енергії» набув чинності 11 червня 2017 р. У 3 кв. 2017 р. мають бути виконані першочергові заходи:
- до 11.08.2017 Регулятору потрібно затвердити порядок здійснення сертифікації оператора системи передачі;
- до 11.09.2017 КМУ затвердити порядок надання підтримки виробникам, що здійснюють комбіноване виробництво електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях;
- До 11.09.2017 КМУ розробити та винести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо особливостей погашення заборгованості за електричну енергію, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії.
3. Енергетична стратегія України до 2035 року. Проект підготовлений та узгоджений Управляючим Комітетом. На тепер знаходиться на узгоджені в органах державної влади. Наступний крок – затвердження КМУ, дата поки не узгоджена. За тим – розробка та затвердження дорожньої карти.
4. Пропозиція. Прогнозний баланс енергоносіїв (енергетичний баланс) на коротко-сердньо-довгостроковий період та, відповідно, підтримуюча фінансова модель – є обов’язковими складовими дорожньої карти Енергетичної Стратегії.
5. Зроблений важливий крок до об’єднання ОЕС України та ENTSO-E. «Угода про умови майбутнього об’єднання енергосистем України та Молдови з енергосистемою континентальної Європи» підписана керівником НЕК Укренерго 28 червня 2017 р. в Брюсселі. За процедурою угода ще має бути підписана Молделектрикою та усіма системними операторами ENTSO-E.
Довідково. Документ складається з трьох частин:
– каталог вимог, безумовне виконання яких необхідно для прийняття рішення про об’єднання енергосистем;
– перелік необхідних додаткових досліджень;
– дорожня карта.
Ключові виклики та загрози на ринку електричної енергії
1. Тимчасові надзвичайні заходи на ринку електроенергії запроваджені КМУ для забезпечення сталої роботи ОЕС України подовжені на червень (Розпорядження КМУ від 14 червня 2017 р. №409-р). Залишаються високими ризики зниження надійності роботи ОЕС в умовах очікуваного літнього піку споживання. Критично низькі запаси вугілля на складах Трипільської ТЕС – 19 тис. т.
2. Продовжують простоювати зупинені 5 ТЕС, що працюють на вугіллі марки АШ та П (ПдТЕС, ТрТЕС, ЗмТЕС, КрТЕС, Сл.ТЕС ). Трипільська, Придніпровська та Криворізька ТЕС у травні-червні періодично включалися в роботу мінімальним складом за фактором підвищення надійності ОЕС.
3. З 1- го березня 2016 року реалізований останній, 5-й етап, підвищення тарифів на електричну енергію для населення за рішенням НКРЕКП, прийнятим на початку 2015 року. Однак, поставленої цілі ліквідації перехресного субсидіювання не досягнуто. Позиція НКРЕКП щодо подальших шляхів ліквідації перехресного субсидіювання до 2019 року, як це передбачено положеннями ЗУ «Про ринок електричної енергії» поки що залишається невизначеною (неоприлюдненою).
4. Обсяг дотаційних сертифікатів на травень 2017 р. склав 2558 млн грн, на червень – 2304 млн грн. (без ПДВ). У порівнянні з травнем 2016 року обсяг зменшився на 22,8% (проти 3142 млн грн), та з червнем 2016 року на 37% (проти 3166 млн грн).
5. Мінпаливенерго 25.05.2017 затвердило уточнений Прогнозний баланс електроенергії ОЕС України на 2017 р. Виробництво ГЕС по року зменшено на 1449 млн кВт·г, або на 14,7%, плановий обсяг експорту електроенергії зріс на 547 млн кВт·г, або на 9,8%. Показники виробництва ТЕС та АЕС змінилися не суттєво. Більш детально з прогнозним балансом електроенергії ви можете ознайомитися тут.
Виконання затвердженого балансу виробниками електроенергії наведено в Інфографіці.
6. Рівень оплати на ринку електричної енергії продовжує залишатися на низькому рівні. За травень, рівень поточних розрахунків з виробниками електричної енергії склав 94,6%. Заборгованість перед виробниками та НЕК досягла - 30,8 млрд грн та щомісячно зростає. (див. Інфографіку). Безоплатний відпуск електроенергії споживачам продовжується.
7. Державні вугільні шахти продовжують нарощувати борги за електроенергію незважаючи на прийняті рішення про збільшення цін на вугілля та державні дотації. За 5 місяців 2017 р. борги зросли на 444 млн грн і станом на 01.06.2017 досягли 12,1 млрд грн. Поки виглядає, що державні шахти залишаються фінансово не збалансованими та зменшують видобуток вугілля (див. Інфографіку).
Читати повністю: Огляд енергетичної галузі станом на 26.06.2017 у форматі PDF